Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHennum, Nicole
dc.contributor.advisorNeumann, Elisabeth Cecilie Basberg
dc.contributor.authorCao, Caroline
dc.date.accessioned2023-10-18T07:45:30Z
dc.date.available2023-10-18T07:45:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097175
dc.description.abstractMasteroppgaven har tatt for seg problemstillingen; Hvordan forstår ansatte kjærlighet og hvordan praktiseres det på barnevernsinstitusjon? I 2018 ble begrepet kjærlighet vedtatt i barnevernlovens formålsparagraf. På bakgrunn av dette, er det ønskelig med økt kunnskap om hvordan kjærlighet kan forstås og utøves i praksis. Studien er basert på seks kvalitative dybdeintervjuer, herunder to ledere, to miljøterapeuter og to miljøarbeidere som jobber på en barnevernsinstitusjon. Funnene blir drøftet i lys av teorier om forståelse av kjærlighet, omsorg i barnevernfaglig kontekst og kjærlighet som anerkjennelse. Studien viser at kjærlighetsbegrepet er mangefasettert og kan tolkes på ulike måter. Med andre ord finnes det ikke en fast definisjon på hva kjærlighet betyr. Hvordan man utøver kjærlighet vil i stor grad variere ut fra kontekst og person. På samme tid er informantene tydelig på at kjærlighet i en barnevernfaglig kontekst skiller seg fra kjærlighet i privatlivet. Følelsene av kjærlighet til egne barn, og i privatlivet er sterkere. Ulike rammer og profesjonalitet både innskrenker og muliggjør handlingsrommet for kjærligheten. Ansatte har mulighet til å utfolde seg i den konteksten de er satt i. Mine funn viser at det oppstår et spenningsfelt i møte med ungdommen. Det kan være utfordrende for ansatte å vite hvor grensene går mellom å være personlig og privat. Mangel på tid og kapasitet, utøvelse av skjønn, grensesetting, vise forutsigbarhet og vedvarende pågangsmot i relasjonen er også sentrale spenningsfelt. Studiet finner i tillegg at forståelsen av kjærlighet, omsorg og anerkjennelse kan forstås som interagerende i møte med ungdommen. Lovverkets innføring av kjærlighet i formålsparagrafen har ifølge de ansatte hatt minimal innflytelse i praktisk. Kjærlighet er ansett som et subjektivt begrep og praktiseres forskjellig. Ifølge lovverket åpner kjærlighet opp for muligheten til å utøve skjønn og har symbolsk verdi.en_US
dc.description.abstractThis master thesis aims to answer the central research question: How is love interpreted from a child welfare workers perspective and how is love practiced in a child welfare institution. Love as a concept was implemented in the Child Welfare Act in 2018. In light of these recent events it is of interest to gain more information about how love is interpreted and practiced in this field. This study is based on six qualitative interviews, whereas two of the participants were leaders, two of the interviewees are social workers and the remaining participants did not obtain a university degree whom work at child welfare institutions. The findings discussed understanding love, care and the recognition of love in a child welfare context. The study shows that the concept of love is multifaceted and can be interpreted in different ways. In other words, there is no fixed definition of what love means. How one exercises love will vary to a large extent based on context and person. At the same time, the informants are clear that love in a child welfare professional context differs from love in private life. The feelings of love for one's own children, and in private life, are stronger. Different frameworks and professionalism both limit and enable the scope for love. Employees have the opportunity to develop themselves in the context they are placed in. My findings show that a field of tension arises when meeting young people. It can be challenging for employees to know where the boundaries are between being personal and private. Lack of time and capacity, exercising discretion, setting boundaries, showing predictability and persistent courage in the relationship are also key areas of tension. The study also finds that the understanding of love, care and recognition can be understood as interacting in the encounter with young people. According to the employees, the legislation's introduction of love in the purpose clause has had minimal influence in practice. Love is considered a subjective concept and is practiced differently. According to the legislation, the love must open up to exercise discretion and has symbolic value.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKjærligheten_US
dc.subjectBarnevernsinstitusjonen_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectOmsorgen_US
dc.titleFortjener de ikke kjærlighet? En kvalitativ studie om kjærlighet på barnevernsinstitusjon.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel