Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Bård Ketil
dc.contributor.authorNguyen, Peter Thanh Son
dc.date.accessioned2023-10-16T13:08:23Z
dc.date.available2023-10-16T13:08:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096772
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få en forståelse over lærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis. For å få en forståelse for dette har oppgaven undersøkt lærerstudenters flere aspekter rundt digital kompetanse. Oppgaven undersøker deres holdninger til digital kompetanse ved å se på digitaliseringen av skolen og innføring av nye teknologier. Deres vurderinger til digitale verktøy som går mer inn på tilpasset opplæring ved bruk av digitale verktøy, hvordan skape et godt læringsmiljø i digitale omgivelser og evalueringer til forskjellige digitale verktøy. Til slutt undersøker oppgaven lærerstudentenes rolle i utviklingen av digital kompetanse hos elevene. Det vil bli presentert et teoretisk analytisk rammeverk som skal legge til grunn for denne oppgaven. Det teoretiske rammeverket omfatter digital kompetanse, lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanser og PEAT modellen. For å finne ut av lærerens refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis har jeg gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse. Jeg har gjennomført tre intervjuer på lærerstudenter på OsloMet som har tatt fordypning i profesjonsfaglig pedagogikk og går sitt sjette semester på lærerutdanningen. Studien viser at studentene har en kritisk holdning til nye digitale verktøy og digitaliseringen. Den viser også at studentene klarer å reflektere over sin egen lærerrolle i den digitale skolehverdagen. Både til vurdering og opplæring av elevers digitale kompetanse. Det kommer også frem en manglende kunnskap rundt PfDK rammeverket, men til tross for manglende kunnskaper viser studentene til refleksjoner rundt hva den profesjonsfaglige kompetente læreren er. The purpose of this master's thesis is to gain an understanding of student teachers' reflections on digital competence in school and practice. To gain an understanding of this, the thesis has investigated several aspects of student teachers' digital competence. The assignment examines their attitudes towards digital competence by looking at the digitalization of the school and the introduction of new technologies. Their assessments of digital tools that focus more on customized training using digital tools, how to create a good learning environment in digital environments and evaluations of different digital tools. Finally, the thesis examines the role of student teachers in the development of digital competence among students. A theoretical analytical framework will be presented which will form the basis of this thesis. The theoretical framework includes digital competence, the teacher's professional digital competences and the PEAT model. To find out the teacher's reflections on digital competence in school and practice, I have carried out a qualitative interview survey. I have conducted three interviews with student teachers at OsloMet who have taken specialization in professional pedagogy and are in their sixth semester of teacher training. The study shows that the students have a critical attitude towards new digital tools and digitalization. It also shows that the students can reflect on their own teaching role in the digital school everyday life. Both for assessment and training of students' digital competence. A lack of knowledge about the PfDK framework also emerges, but despite the lack of knowledge, the students point to reflections on what the professionally competent teacher is.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis – en kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativeStudent teachers´ reflection on digital competence in school and practice – A qualitative studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel