Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Ole Henrik
dc.contributor.authorSollid, Anita Merethe Ribe
dc.date.accessioned2023-09-15T10:52:46Z
dc.date.available2023-09-15T10:52:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089706
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne masteroppgaven er å presentere og diskutere hvilke følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Metode: Semistrukturerte kvalitative intervjuer, tre en til en-intervjuer og ett fokusgruppeintervju med tre daglig ledere i barnehage. Funn: Daglige ledere opplever et spekter av følelser i rollen. Følelsene ligger innenfor positive, negative og øvrige følelser. Noen følelser er mer representert enn andre i rollen og for noen av de negative og øvrige følelsene er det ikke gjort funn. Ved å ha innsikt i egne følelser og hvordan følelsene påvirker rollen kan daglig leder både regulere følelsene og bruke følelsen i rollen. De daglig lederne uttrykker følelsene med ulike ord og ikke alle følelser som er funnet er representert hos alle lederne. Forskningsbegrensinger: Studien er en kvalitativ studie med tre informanter og er derfor ikke representativ for større grupper. Ved å gjennomføre en større studie kunne man inkludere flere daglig ledere til studien. En slik studie kunne belyse følelsene som oppstår ut fra flere teorier om følelser og sett på hvordan det ville bidra til å forstå hvordan følelsene påvirker rolleutførelsen. Praktiske konsekvenser: Ved å bevisstgjøre daglig ledere på hvilke følelser som oppstår i rollen og hvordan følelsene påvirker rollen vil daglig leder kunne få en innsikt i egne følelser. Dermed vil de kunne kjenne igjen følelsen, håndtere den og forholde seg til den bevisst. Slik kan daglig ledere oppnå en innsikt som gir dem mulighet til å regulere og bruke følelsene på en konstruktiv måte. Originalitet/verdi: Denne studien søker å bidra til økt kunnskap om hvilke følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker daglig leders rolle. Mitt ønske er at lederes følelser i rollen bringes inn i samtaler, ledersamtaler og veiledninger, og at temaet belyses gjennom studier og kompetanseutvikling av ledere. Slik vil kunnskapen om egne følelser gi en økt forståelse for hvordan de virker, slik at man som leder kan møte følelsene ved å håndtere dem på en konstruktiv og god måte i lederrollen. Purpose: The purpose of this master-thesis is to present and discuss emotions that occur in the role as general manager of kindergarten, and how these emotions affect the role. Methodology: Semi-structured qualitative interviews, three one to one-interviews and one focus group interview with three general managers of kindergarten. Findings: General managers experience a range of emotions in their role. The emotions lie within positive, negative, and other emotions. Some emotions are more represented than others in the role and for some of the negative and other emotions no findings have been made. By having insight into their own emotions and how the emotions affect the role, the general manager can both regulate the emotions and use the emotion in the role. General managers express their emotions with different words and not all the emotions found are represented by all the managers. Research limitations: The study is a qualitative study with three informants and is not representative of larger groups. By carrying out a larger study, more general managers could be included in the study. Such a study could shed light on the emotions that arise from several theories about emotions and see how it would contribute to understanding how emotions affect role performance. Practical consequences: By making general managers aware of the emotions that arise in the role and how the emotions affect the role, the general managers will be able to gain an insight into their own emotions. In this way, they will be able to recognize the feeling, handle it and relate to it consciously. In this way general managers can gain an insight that gives them the opportunity to regulate and use their emotions in a constructive way. Originality/value: The study seeks to contributes to increased knowledge about emotions that arise in the role as general manager and how the emotions affect the role of general managers. My wish is that managers’ feelings in the role are brought into conversations, management discussions and guidance, and that the topic is illuminated through studies and competence development of managers. In this way, a leader can face the emotions by handling them in a constructive and good way in the leadership role.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleFølelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Kvalitativ metodeen_US
dc.title.alternativeEmotions that occur in the role as general manager of kindergarten, and how emotions affect the role. Qualitative methodologyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel