Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Espen Daniel Hagen
dc.contributor.authorRuud, Mona Ginnie Thom
dc.date.accessioned2023-09-04T09:10:25Z
dc.date.available2023-09-04T09:10:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087257
dc.description.abstractNorge har igjennom Parisavtalen og i en samarbeidsavtale med EU forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene sine med 50-55% innen 2030. i strategien for å nå målene er elektrifisering av industri, næring og privat husholdning, og en overgang fra fossil energi til utslippsfri energikilder helt essensielt for å kunne kutte tilstrekkelig med utslipp. Pr i dag er vi langt unna å nå dette målet og det på iverksettes store klimatiltak i tiden fremover før Norge kan kalles et nullutslippssamfunn. Endringene krever en omstilling fra næringslivet, industri og privatpersoner og det blir viktig at klimapolitikken får god oppslutning for at den skal kunne få tilstrekkelig med gjennomslagskraft for å kunne gjøre nødvendige grep. Samtidig lever vi i en tid med mange kriser der bærekraftig energi er en del av løsningen eller problemet. I denne oppgaven ser jeg på mediedebatten i 2022 om bærekraftig energi og med dette som utgangspunkt prøver jeg å finne svar på følgende problemstillinger: 1. Hvilke aktørgrupper er aktive i mediedebatten om bærekraftig energi, hvilke temaer er de opptatt av og hvilke argumenter bruker de for og imot fornybar energi? 2. Hvilke diskurser preger mediebildet og klimadebatten om bærekraftig- og fornybar energi? Oppgaven er en medie- og diskursanalyse der klimapolitikkutformingen danner konteksten for tolkningen av empirien som jeg har hentet fra et utvalg medietekster. Diskursteori er det teoretiske rammeverket for oppgaven. Formålet er å undersøke hvem som er aktive i debatten og å kartlegge hvilke kollektive argumenter og meninger som finnes som et bidrag for å se på forutsetningene for å kunne lykkes med det grønne skiftet. Diskursteoriens utgangspunkt er at diskursive fremstillinger får konsekvenser i samfunnet vårt, og sosiale og politiske praksiser påvirkes av de dominerende diskurser. Derfor mener jeg det er interessent å se på hvilke diskurser som er dominerende i mediedebatten om bærekraftig energi. Jeg viser til seks diskurser i utvalget av medietekster som kjemper om plassen til å definere hva som blir rett praksis i omstillingen til det grønne skiftet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKlimapolitikken_US
dc.subjectKlimakriseen_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectEnergipolitikken_US
dc.titleBærekraftig energi: en medie- og diskursanalyseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record