Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTuyakov, Valeriy
dc.contributor.authorBaade, Lars Ivar
dc.date.accessioned2023-04-14T08:18:33Z
dc.date.available2023-04-14T08:18:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063014
dc.description.abstractThis paper seeks to use thematic analysis to analyze video games (specifically shooters and role-playing games) for their applicability as extramural learning activities with a specific focus on the receptive skills, namely, reading and listening. In order to do so and to structure our research we split the two skills into multiple receptive sub-skills to determine what affordances the games within the two given genres offered in terms of promoting development of listening and reading. Using a selection of games to analyze and a method developed especially for this task we determined that games in general could be considered useful as extramural learning. However as a caveat there are games that emphasize certain subskills over others simply by the way they choose to convey their narrative and occurrences within the game world. Our focus was on the interaction between player and video game, we did not use sessions where multiple players interacted with each other in order to achieve a goal, something that would be much more difficult to control and could be the subject of its own study. A secondary goal of this paper is to provide a means for pre-service and in-service English teachers who have not had sufficient interaction with video games, to have a means of recommending games to a student who is learning English as a second language. This means is made in such a way as to minimize the amount of input from the teacher, as they might lack the time and equipment to give an informed recommendation. This means is through the use of the video sharing platform YouTube and Let’s Play genre. Our hope was to create a method that would replicate the experience of a teacher going into a library, choosing from a shelf an arbitrary book, flipping the pages open to a random point within and reading a selected number of pages as a sample of the work as a whole, mitigating the need for a full in depth reading, or for a book’s introduction to be something that provides a barrier to a fair judgement of the text. The paper also touches on the general theory of extramural learning and the relevance of games in relation to the Norwegian learning curriculum kunnskapsløftet 2020 (LK20). Additionally, we address the potential influence games may have over the behavior of young people, as this is a topic of concern amongst educators who are skeptical of video games. Denne artikkelen bruker tematisk analyse for å analysere videospill (spesielt skytespill og rollespill) for deres anvendelighet som ekstramurale læringsaktiviteter med et spesifikt fokus på de mottakelige ferdighetene, spesifikt lesing og lytting. For å gjøre dette og for å strukturere forskningen vår deler vi de to ferdighetene i flere mottakelige underkategorier for å finne ut hvilke fordeler spillene innenfor de to gitte sjangrene tilbyr når det gjelder å fremme utvikling av lytting og lesing. Ved å bruke et bestemt utvalg av spill for å analysere og en metode utviklet spesielt for denne oppgaven, fant vi ut at spill generelt kunne betraktes som nyttige i en kontekst av ekstramural læring. Det sagt, så er det visse begrensinger. Det er noen spill som legger vekt på visse underkategorier fremfor andre ganske enkelt ved måten de velger å formidle historien og hendelsene i spillets verden. Fokuset vårt var på samspillet mellom spiller og videospill. Vi unnlot å bruke økter/spill der flere spillere samhandlet med hverandre for å oppnå et mål (Flerspillermoduser), noe som ville være mye vanskeligere å kontrollere og kunne blitt et eget tema for forskning. Et sekundært mål med denne oppgaven er å gi et middel for før- og etterutdannede engelsklærere som ikke har hatt tilstrekkelig interaksjon med videospill. På denne måten håper vi å legge til rette for at lærere skal ha en måte å anbefale spill til en elev som lærer engelsk som andrespråk. Denne metoden er laget på en slik måte at det minimerer mengden forkunnskap og arbeid krevd av læreren, da dette er noe de ellers kan mangle tid og utstyr til å utføre. Denne metoden tar bruk av videodelingsplattformen YouTube og Let's Play-sjangeren. Vårt håp var å lage en metode som ville gjenskape opplevelsen av en lærer som går inn i et bibliotek, velger en vilkårlig bok fra en hylle, åpner sidene til et tilfeldig punkt innenfor og leser et utvalgt antall sider som et utvalg av arbeidet. Denne metoden vil redusere behovet for en fullstendig dybdelesing eller at en bokinnledning skal være noe som hindrer for en rettferdig bedømmelse av teksten. Oppgaven tar også for seg den generelle teorien om ekstramural læring og relevansen av spill i forhold til norsk læringsplan kunnskapsløftet 2020 (LK20). I tillegg tar vi opp den mulige påvirkningskraften spill kan ha på oppførselen til unge mennesker, siden dette er et tema for bekymring blant lærere som er skeptiske til videospill.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleExamining affordances of RPGs and shooters for developing receptive skills In the context of extramural englishen_US
dc.title.alternativeUndersøkelse av handlingsmuligheter fra rolle/skytespill for å utvikle mottaksferdigheter i konteksten av ekstramural engelsken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel