Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRodal, Camilla
dc.contributor.authorSkjæret, Halvor
dc.date.accessioned2023-04-14T07:54:50Z
dc.date.available2023-04-14T07:54:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063004
dc.description.abstractMasteroppgavens formål er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i begynneropplæringen. Det presentere en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur fra perioden 2014-2022. Et systematisk litteratursøk ble gjennomført i to norske og tre engelskspråklige databaser for å finne relevante studier. Etter ekskluderingsprosessen satt jeg igjen med totalt ni artikler som oppfylte alle de syv forhåndsdefinerte kriteriene for inkludering. Studiene ble analysert ved hjelp av to forskningsspørsmål for å finne beskrivelser av lek og matematikk. Hvordan beskrives lek eller den lekpregede aktiviteten? Hvordan beskrives matematikk og matematikkopplæringen? Masteroppgavens problemstilling er som følgende: Hvordan beskrives lek og matematikk i fagfellevurderte studier i perioden 2014-2022? Jeg fant ut at de fagfellevurderte artiklene beskriver lek og matematikk på forskjellige måter, men de har noen fellestrekk. Beskrivelsene av en lekbasert undervisning er det som oftest går igjen i alle studiene og selve om undervisningen er ulik beskrives et fokus på læring. Mange av studiene er opptatt av at elevene er aktive i læringsprosessen. Den norske lærerplanen åpner opp for at man skal og kan bruke lek i matematikkfaget. Lek er spesielt viktig i overgangen til skolen fordi barn trenger erfaring med det de kjenner igjen fra barnehagen. Barna beskrives å utvikle ulike kunnskaper gjennom lek og det påvirker deres utvikling, trivsel og videre læring. The purpose of this thesis is to contribute to increased knowledge of playing in mathematics in early years education. My study presents an overview of peer-reviewed research literature published between 2014-2022. A systematic literature search was performed in two databases with articles in Norwegian and three databases with articles in English. After the exclusion process, I was left with a total of nine articles that met all the seven predefined criteria for inclusion. The studies were analyzed using two research questions in order to find descriptions of play and mathematics. How is playing or the playful activity described? How are math and mathematical learning described? The purpose of my study is to answer the research question: How are playing and mathematics described in peer-reviewed studies in the period 2014-2022? I found that the peer-reviewed articles describe playing and math in different ways, but they have some common features. The descriptions of a play-based learning are most often repeated in all the studies and even if the teachings is different, the focus is still on learning. Many of the studies sees the benefits of the students being active in the learning process. The Norwegian curriculum opens up for children to use play in the teachings of math. Play is especially important in the transition to school because children need experience with recognizable methods from kindergarten. The children is developing different knowledge through play and it affects their development, well-being and further learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleEn undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i begynneropplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel