Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGray, James
dc.contributor.authorMidtskogen, Ida Marie
dc.date.accessioned2023-04-14T07:41:23Z
dc.date.available2023-04-14T07:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062997
dc.description.abstractI skole og utdanningssammenheng har man gjentatte ganger blitt presentert for begrepet «svake elever». Matematikkfaget generelt og elever som strever med matematikkfaget er noe jeg brenner for og som har opptatt min interesse. I denne oppgaven har begrepet «svake elever» blitt operasjonalisert til «lavt presterende elever» med tilhørende definisjon fra PISA. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever som betegnes som lavt presterende i matematikkfaget utrykker identitet, dette for å kunne få en bedre forståelse for deres likheter og ulikheter. For å svare på problemstillingen er det basert på definisjonen om lavt presterende elever, tidligere prøver og nasjonale prøver i matematikk blitt valgt ut tre elever til utvalget av deres lærer. Fortellingene som elevene har fortalt, har jeg deretter analysert for å kunne få et inntrykk av deres matematiske identitet. Det vil i det teoretiske rammeverket bli lagt frem ulike perspektiver på identitet som vil bidra til å gi et klarer bilde av identitetsbegrepet. Dette vil videre gi en forståelse for hvordan den matematiske identiteten til disse elevene er. Problemstillingen i denne oppgaven er «Hvordan er den matematiske identiteten til lavt-presterende elever i matematikkfaget med en fådelt skole som kontekst?». Metoden som er brukt i denne studien er kvalitativ metode. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med tre lavt presterende elever ved en fådelt skole, to elever på 5.trinn og en på 7.trinn. Jeg har også benyttet meg av observasjon av elevene, for å lettere kunne undersøke hvordan sammenhengen mellom fortellingene som elevene gir om seg selv og deltakelse i faget er. Fra resultatene fremkommer det at flere av informantene forsto hva som skulle til for å kunne ta del i elevrollen og viktigheten av dette, men flertallet av informantene tok likevel ikke del i denne rollen. Studien viser at identiteten til disse tre elevene har ulikheter, men også flere likhetstrekk. Den viser videre at arbeidslyst og motivasjon hos lavt presterende elever er varierende, i dette tilfellet både god og mindre god. In schools and educational contexts, the term "weak pupils" has been repeatedly presented. The mathematics subject in general and students who are struggling with the subject of mathematics is something I am passionate about and that have taken my interest. In this thesis, the term "weak pupils" has been operationalized into "low-performing pupils" with the corresponding definition from PISA. The purpose of this master's thesis is to investigate how pupils who are described as low performing in the field of mathematics express identity. This is to gain a better understanding of their similarities and differences. In order to answer this question, I looked at the selection of three students who have been chosen by their teacher based on the definition of low-performing students, previous tests and national tests. I have then analyzed the stories that students have told in order to get an idea of their mathematical identity. In the theoretical framework, different perspectives on identity will be presented that will help to give a clear picture of the concept of identity and it will provide an understanding of what the mathematical identity of these students are like. The research problem in this thesis is "How is the mathematical identity of low-performing students in mathematics with mixed-age classes as context?" The method used in this study is qualitative method. A semi-structured interview has been conducted with three low-performing pupils at a low-performing school, two pupils in grades 5 and one in grade 7. I have also used observation to investigate the connection more easily between the stories that the pupils told about themselves and participation in the subject. The results show that several of the informants understood what it took to be able to take part in the role of pupil and the importance of this, but the majority of the informants did not take part in this role. The study shows that the identities of these three students have differences, but also several similarities. It also shows that the desire to study and motivation in low-performing pupils vary, in this case both good and somewhat lacking.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleMatematisk identitet hos lavt presterende eleveren_US
dc.title.alternativeMathematical identity in low-achieving studentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel