Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGillespie, Astrid
dc.contributor.advisorSeland, Idunn
dc.contributor.authorJenssen, Peder Brende
dc.date.accessioned2023-04-12T08:54:21Z
dc.date.available2023-04-12T08:54:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062555
dc.description.abstractDenne masteroppgaven forsøker å undersøke ulike aspekter ved læreres arbeid med rasisme. Gjennom dybdeintervjuer med fire lærere med erfaring fra barneskolen, utforsker jeg først lærernes rasismeforståelser. Her er målet ikke å kategorisere lærerne, men å vise at ulike utsagn kan kobles til ulike forståelser. De fire lærerne viser at de forholder seg til biologiske, kulturelle/religiøse og strukturelle forståelser av rasisme. Deretter trekkes det frem ulike problemstillinger knyttet til utførelsen av lærerrollen, hvor lærernes rasismeforståelser knyttes til deres refleksjoner og erfaringer. På et organisasjonsnivå har ikke skolene rutiner knyttet til håndtering av rasistiske hendelser og rasisme blir ikke satt på agendaen av ledelsen, selv om lærerne opplever det som gunstig å snakke om arbeidet deres med rasisme. I klasserommet skal læreren både ivareta elever som bruker rasistiske skjellsord og elever som blir utsatt for disse. Intervjupersonene presenterer ulike strategier for å gjøre dette. Et tema som trekkes frem i oppgaven, er hvordan elevenes og lærernes bakgrunn påvirker situasjoner i klasserommet. Det er tydelig at bakgrunn har en innvirkning, for eksempel når det kommer til hvordan lærernes rasismeforståelse påvirker hvordan rasisme tas opp som tema i klasserommet. Situasjonene beskrevet er derimot for kontekstspesifikke til å generalisere noe ut fra dette. This master's thesis attempts to examine various aspects of how teachers work with racism. Through in-depth interviews with four teachers with experience working at primary schools, I first explore the teachers' understanding of racism. The goal here is not to categorize the teachers, but to show that the teachers’ different statements can illuminate their different understandings. The four teachers show that they relate to biological, cultural/religious, and structural understandings of racism. I then highlight various issues related to the performance of the teacher's role, where the teachers' understanding of racism influences their reflections and experiences. On an organizational level, the schools that these teachers work at do not have routines related to handling racist incidents, and the school management does not put racism on the agenda, even if the teachers I interviewed found it beneficial to talk about their work with racism. In the classroom, the teacher is responsible for both the students who use racist slurs and those who are negatively influenced by them. The interviewed teachers present different strategies for doing this. This thesis highlights how the students' and teachers' backgrounds affect situations in the classroom. Background can have a substantial impact, for instance when it comes to how teachers understand racism and bring up racism as a topic in the classroom. However, the situations described are too context-specific to generalize.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel