Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMalmberg-Heimonen, Ira
dc.contributor.authorTøge, Anne Grete
dc.date.accessioned2023-03-02T11:24:47Z
dc.date.available2023-03-02T11:24:47Z
dc.date.created2022-11-15T10:44:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTidsskrift for samfunnsforskning. 2022, 63 (4), 278-289.en_US
dc.identifier.issn0040-716X
dc.identifier.issn1504-291X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055303
dc.description.abstractDenne artikkelen belyser metodologiske problemstillinger ved eksperimentelle studier på velferds- og utdanningsfeltet. Evalueringer med eksperimentelle design er stadig vanligere på samfunnsvitenskapelige områder, men de kan være utfordrende å gjennomføre. Intervensjonene involverer gjerne flere aktører. De har ulike nivåer av implementering og flere mekanismer som påvirker hverandre. Intervensjonene iverksettes gjerne i komplekse praksiskontekster og for heterogene målgrupper. Ved hjelp av eksempler fra vår eksperimentelle forskning drøfter vi spesielt behandlingskontrast, det vil si forskjellen mellom aktiviteter i eksperiment- og kontrollgruppen, og diskuterer implikasjoner og håndtering. Det er behov for mer eksperimentell forskning innen velferd og utdanning, men politikkutviklere og forskere bør være oppmerksom på at eksperimentelle design stiller betydelige krav til intervensjoner og kontekst. Tilliten til resultatene fra slike eksperimenter avhenger av hvor godt forutsetningene for å gjennomføre eksperimentet er ivaretatt. This article discusses methodological problems regarding the use of experimental designs within the fields of welfare and education. Experimental designs have become more common in evaluations within these fields; similarly, there are challenges involved in applying them. The interventions evaluated often involve several actors, include multiple levels of implementation and have multiple and interacting mechanisms. Interventions are also often implemented within complex practice contexts and for heterogeneous target groups. In the context of our experimental research, we especially discuss the challenges of a treatment contrast, that is the difference between activities in experimental and control groups, how to understand and tackle it. The article concludes that there is a need for experimental research within the fields of welfare and education, but that experimental designs require measurable interventions and contexts. Our trust in results from experiments depends on the extent to which the requirements are fulfilled.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 63, nr. 4-2022
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleBehandlingskontrast i eksperimenter innen velferd og utdanningen_US
dc.title.alternativeTreatment contrast in experimental research within welfare and educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/tfs.63.4.3
dc.identifier.cristin2074081
dc.source.journalTidsskrift for samfunnsforskningen_US
dc.source.volume63en_US
dc.source.issue4en_US
dc.source.pagenumber278-289en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal