Evaluering av kompletterende utdanning for ingeniører, lærere og sykepleiere ved OsloMet
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3037127Utgivelsesdato
2022-12-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- AFI rapport [363]
Sammendrag
Kompletterende utdanning for flyktninger ble etablert ved OsloMet i 2017. Utdanningene ble tilbudt til ingeniører, sykepleiere og lærere med utdanning fra et land utenfor EU/EØS-området. Utdanningene skal lede fram til autorisasjon som sykepleier, yrkesgodkjenning som lærer og forenkle overgangen til arbeid i yrket for ingeniørene. Rapporten bygger på intervjuer med uteksaminerte kandidater, intervjuer med praksisveiledere og arbeidsgivere og spørreundersøkelser til tidligere og nåværende studenter i utdanningene. Resultatene viser at kandidatene er godt fornøyde med utdanningstilbudet, og at flertallet av kandidatene er i jobb eller i etter- og videreutdanning. Det er forskjeller mellom utdanningene med tanke på arbeidsmarkedsutfall. Sykepleierstudentene rapporterer at det har vært lett å finne seg en relevant jobb etter studiet, mens lærere og ingeniører rapporterer at det har vært mer utfordrende. Det kan forstås i lys av etterspørsel, formelle og uformelle kvalifikasjonskrav i arbeidsmarkedene som utdanningene kvalifiserer til.