Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveiten, Sidsel
dc.contributor.advisorHakestad, Kari Anne
dc.contributor.authorBjørnerem, Joakim
dc.date.accessioned2022-12-07T08:25:33Z
dc.date.available2022-12-07T08:25:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036246
dc.description.abstractBakgrunn Artikkelen: Et sykehus i Østlandsområdet har inngått et samarbeid med OsloMet–storbyuniversitet med hensikt om å få forskningsbasert kunnskap om sitt prehabiliteringsprogram. Refleksjonsoppgaven: Min helserelaterte utdanningsbakgrunn og arbeidserfaring kan ha vært avgjørende for valg av studiens problemstilling, perspektiv, metode og utvalg. Hensikt Artikkelen: Studiens hensikt var å undersøke hva i prehabiliteringsprogrammet som har hatt betydning for deltakerne for å stå i og gjennomføre det. Refleksjonsoppgaven: Oppgavens hensikt var å se på hvordan min forforståelse har påvirket planleggingen og gjennomføringen av intervjuet og analysen. Teoretisk forankring Artikkelen: Studiens resultater diskuteres i lys av helsekompetanse, gruppesamhold, mestring og empowerment. Refleksjonsoppgaven: Oppgavens problemstilling drøftes i lys av kvalitativt intervju og hermeneutiske prinsipper, samt refleksivitet og fleksibilitet. Metode Artikkelen: Seks deltakere fra prehabiliteringsprogrammet ble intervjuet. Refleksjonsoppgaven: For innhenting av litteratur, ble det gjort elektroniske og manuelle søk i ulike databaser. Resultater Artikkelen: Fire hovedtemaer kom frem av analysen. Personalet, faste rammer, fellesskapet og treningsopplegget hadde betydning for deltakerne for å stå i og gjennomføre prehabiliteringsprogrammet. Refleksjonsoppgaven: Resultatene viser at forskerens forforståelse påvirker planleggingen og gjennomføringen av intervju og analyse på ulike måter. Refleksivitet, åpenhet og fleksibilitet kan brukes som verktøy i møte med forforståelsen. Konklusjon Artikkelen: Elementene i prehabiliteringsprogrammet hadde betydning for deltakerne på ulike måter. Det var ikke alt i programmet deltakerne opplevde som like viktig, men de så viktigheten av å få programmet i sin helhet. Refleksjonsoppgaven: Min forforståelse påvirket intervjuet og analysen på flere måter. I bestefall, kan den ha gitt styrke til prosjektet, men den kan også ha gjort meg mindre åpen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAPO;2021
dc.subjectPrehabiliteringen_US
dc.subjectKolorektal kreften_US
dc.subjectRefleksiviteten_US
dc.subjectForforståelseen_US
dc.titleEn undersøkelse av hva som har betydning for deltakere for å stå i og gjennomføre et prehabiliteringsprogram: Og hvordan kan forskerens forforståelse påvirke planleggingen og gjennomføringen av intervjuet og analysen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel