Show simple item record

dc.contributor.advisorAksland, Charlotte
dc.contributor.authorSolli, Vegard
dc.date.accessioned2022-11-11T15:00:27Z
dc.date.available2022-11-11T15:00:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031482
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning i naturfag. Uteundervisning er en kjent undervisningsmetode i naturfag og har en tydelig rolle i læreplanen. Flere studier har tidligere belyst faktorer som påvirker bruken av uteundervisning i naturfag. I denne studien undersøker jeg om læreres egne erfaringer med og forhold til naturen og uteundervisning i seg selv kan være en faktor som påvirker uteundervisningen og håper med det å kunne tilføre verdifull kunnskap for lærere, lærerutdanningene og åpne opp for videre forskning på feltet. Utvalget i studien består av fire naturfagslærere som underviser på 5.-10. trinn. Lærerne kommer fra ulike steder på Østlandet. Oppgaven bruker et kvalitativt forskningsdesign og datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer. For å analysere datamaterialet har jeg benyttet meg av tematisk analyse. Studien viste at mengden uteundervisning varierte mellom lærerne. De anser uteundervisning særlig egnet innen temaer som biologi og økologi og i form av feltkurs. Alle lærerne var aktive brukere av naturen, men på varierende måter. De hadde også gode holdninger til naturen og uttrykte glede ved å være ute. Lærerne i studien anser egne erfaringer som noe nyttig som bidrar til deres utvikling som lærer. Dette gjelder både erfaringer fra naturen og fra uteundervisning. Hvorvidt de brukte erfaringene sine i forbindelse med uteundervisning, varierte. Begrepet som selvtillit, kunnskap og praktiske ferdigheter er også sentrale i studien. Egne erfaringer blir ansett som en viktig brikke for å utvikle selvtilliten som trengs for å ta i bruk uteundervisning. Det kan synes som om lærerens holdning til naturen også kan være en sentral faktor for hvorvidt en lærer ønsker å praktisere uteundervisning eller ikke. Oppgaven viser at uteundervisning i naturfag har et stort potensial, men at mye avhenger av lærerens vilje til å bruke det aktivt i undervisning. Det stilles derfor spørsmål ved hvordan en kan gi lærere de erfaringene som trengs for å få selvtilliten til å ville velge uteundervisning i som undervisningsmetode i naturfag. This study explores what kind of experiences science teachers have with nature and with outdoor teaching in science, and how these experiences affect planning, implementation, and the use of outdoor teaching in science education. Outdoor teaching is a well-known teaching method in science education and has a clear place in the curriculum. Several studies have written about which factors may influence the use of outdoor teaching. In this study I examine if the teacher’s own personal experiences, and their relationship with nature and outdoor teaching is also something that influences the use of outdoor teaching in science, I hope this would provide useful knowledge for teachers and the teacher educational program. In addition, it would open up for more research. The selection in this study consists of four science teachers, who teach 5th -10th grade. The teachers come from different places in eastern Norway. The study uses a qualitative research design, and the data consisted of semi-structured interviews. To analyze the data, a thematic analysis was used. The study shows that the use of outdoor teaching varied amongst the teachers. They felt that outdoor teaching was particularly suitable for subjects like biology and ecology, in the form of a field trip. All the teachers used nature actively, but in varying ways. They also had positive attitudes towards nature and expressed joy while being outdoors. Teachers in the study consider experiences from nature and outdoor teaching as valuable, and that they contribute to evolving as a teacher. Whether they used these experiences actively or not varied. Concepts like confidence, knowledge and practical skills are also important in this study. Personal play a significant role in the developing the necessary confidence for a teacher to want to use outdoor teaching. It may also seem that the teacher’s attitude towards nature also might be central to if that teacher wants to use outdoor teaching in science or not. The study shows that outdoor teaching in science has a great potential, but that much depends on the teacher’s will, to use it actively. Therefore, a question arises, about how one can give teachers the kind of experiences that are needed to get the confidence to choose to use outdoor teaching av a teaching method in science.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectUteundervisningen_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectErfaringsbasert læringen_US
dc.subjectNaturen_US
dc.subjectOutdoor teachingen_US
dc.subjectScienceen_US
dc.subjectExperience-based learningen_US
dc.subjectNatureen_US
dc.titlePåvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisningen_US
dc.title.alternativeDo personal experiences affect outdoor teaching? A qualitative study of science teachers’ experiences with nature and outdoor teachingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber57en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record