Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvanes, Ingvill Krogstad
dc.contributor.authorAndersson-Bakken, Emilia
dc.contributor.authorBjørkvold, Tuva
dc.date.accessioned2022-11-10T11:54:43Z
dc.date.available2022-11-10T11:54:43Z
dc.date.created2022-11-07T09:17:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022, 16 (2), 1-21.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031153
dc.description.abstractHjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på barnetrinnet kan forstås med utgangspunkt i et sosiokulturelt syn på læring. Videre vil vi drøfte hvordan erfaringer fra en nær heldigitalisert skole kan tas med videre i skoleutviklingen. Studien er en kasusstudie der vi har samlet inn 203 tekster fra barnetrinnselever, samt intervjuet 18 barneskolelærere. Materialet er analysert med deduktivt utviklede koder basert på sosiokulturell teori. Resultatene viser store forskjeller i hvordan hjemmeskolen ble opplevd og håndtert, både sett fra elevenes og lærernes ståsted. Videre synliggjør materialet hvor viktig den fysiske skolen er som sosial arena og praksisfellesskap. Samtidig endret hjemmeskolen også hvilke medierende redskaper som ble anvendt, og hvordan de ble brukt. Den gjennomgripende digitaliseringen påvirket lærernes valg av arbeidsformer, da rollen som veileder og stillasbygger i innlæring av nytt fagstoff ikke kunne realiseres som i den fysiske skolen. I materialet trekker både elever og lærere fram digitale verktøy som det framtredende medierende redskapet, mens språk og samtale kommer i bakgrunnen, noe som kommer i konflikt med sosiokulturell teori.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHjemmeskoleen_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectBarnetrinneten_US
dc.subjectSosiokulturell teorien_US
dc.titleHjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskapen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v16.3260
dc.identifier.cristin2069714
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber1-21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal