Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Maria K.
dc.contributor.authorKorneliussen, Christina H.
dc.date.accessioned2022-10-24T12:42:07Z
dc.date.available2022-10-24T12:42:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027972
dc.description.abstractDenne metoderapporten er tilknyttet lyddokumentaren “Et dårlig utgangspunkt – en lyddokumentar om ADHD og jakten på høyere utdanning” som handler om 24 år gamle Tonje og hennes første semester på høyere utdanning. Tonje har ADHD, og hadde egentlig aldri sett for seg at hun skulle tilbake igjen på skolebenken etter at hun ble voksen. Men når det åpner seg en mulighet for å få begynne på en bachelor i anvendt psykologi på Høyskolen Kristiania, tar hun den. Dokumentaren tar lytteren med på veien mot Tonjes første eksamensperiode. Som følge av diagnosen sin, sliter Tonje med konsentrasjonen, motivasjonen og selvdestruktive tanker. Lyddokumentaren belyser kvinnehelse som oppleves som et nedprioritert tema både i samfunnet og i forskningen. Den har også til hensikt å tegne et bilde av hvordan det er å være jente med ADHD i et “flink pike”-samfunn, der forventningene til høyere utdanning aldri har vært større. Metoderapporten utgjør sammen med lyddokumentaren en praktisk-teoretisk mastergrad i journalistikk. Formålet er å se nærmere på journalistiske og etiske problemstillinger i tilknytning til den ferdige lyddokumentaren. Jeg analyserer intervjuobjektets rolle i produksjonen, og de ulempene og fordelene som finnes ved å bruke ulike typer teknikk i opptaksprosessen. Jeg belyser også hvilke etiske utfordringer man møter ved at intervjuobjektet selv står for store deler av opptaksprosessen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKvinnehelseen_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectPodkasten_US
dc.title”Et dårlig utgangspunkt” – En lyddokumentar om ADHD og jakten på høyere utdanningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel