Show simple item record

dc.contributor.advisorHellne-Halvorsen, Ellen Beate
dc.contributor.authorBouzakraft, Nora
dc.date.accessioned2022-10-20T13:21:39Z
dc.date.available2022-10-20T13:21:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027350
dc.description.abstractTemaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til temaet flerspråklighet, og hvordan elevers transspråklighet benyttes som ressurs i det flerspråklige klasserom. Utvalget i oppgaven består av ti norsklærere i grunnskolen som har delt sine tanker og erfaringer fra det flerkulturelle klasserom. Denne oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med skriftlig strukturert intervju som metode. Oppgavens teoretiske tilnærming er tilknyttet sentrale begreper og teori relevant til temaene flerspråklighet og andrespråk i et didaktisk perspektiv. Innenfor arbeidet med temaet flerspråklighet løfter teorien frem en forståelse av ressursorientert skole og verdien ved flerspråklighet, hvor det legges fram både ressursorientert tilnærming og problemorientert tilnærming. Datamaterialet viser at norsklærere har en positiv holdning til flerspråklighet, et ressursorientert forhold til det språklige mangfoldet i skolen og aksepterer og inkluderer elevers kultur. Likevel opplever intervjupersonene det som utfordrende å ta elevenes transspråklighet i bruk grunnet få endringer iverksatt i skolen for å imøtekomme disse elevene. Noen av lærernes uttalelser tyder på at flerspråkligheten kun benyttes som et verktøy i norskinnlæringen, hvor resterende språkkunnskap får en redusert viktighetsrolle.en_US
dc.description.abstractThe theme of this study is multilingualism as a resource, and the study’s research questions sounds as the following: How do teachers in the Norwegian subject reflect on the use of multilingual competence as a resource in teaching? The purpose of this project is to examine how a selection of Norwegian teachers approach the topic of multilingualism and how their student’s translingualism is used as a resource in the multilingual classroom. The selection in this thesis consists of ten Norwegian teachers in primary school and lower secondary school, who have shared their thoughts and experiences in the multicultural classroom. This thesis utilizes the method of a written structured interview as a qualitative research design. This thesis’ theoretical approach is related to key concepts and theory connected to the topics of multilingualism and second language acquisition from a didactic perspective. Within the work on the topic of multilingualism, the theory highlights an understanding of resource-oriented schools and the value of multilingualism, where both a resource-oriented approach and a problem-oriented approach are presented. The collected data-material shows that the Norwegian teachers have a positive approach toward multilingualism, a resource-oriented relation to the linguistic diversity in the school that accepts and includes student’s cultures. Nevertheless, the informants find it challenging to use the student’s translingualism due to the few changes implemented in the school to accommodate these students. Some of the teacher’s answers indicate that multilingualism is only used as a tool in Norwegian learning, where the remaining language knowledge has a reduced importance role.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectFlerspråklighet som ressursen_US
dc.subjectTransspråkingen_US
dc.subjectMinoriteteren_US
dc.subjectKunnskapsløftet 2020en_US
dc.subjectMorsmålen_US
dc.subjectAndrespråken_US
dc.titleFlerspråklighet som ressurs for norsklærereen_US
dc.title.alternativeMultilingualism as a resource for teachers in the Norwegian subjecten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber62en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record