Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMifsud, Louise
dc.contributor.authorBerget, Trygve
dc.contributor.authorPaetow, Veronika
dc.date.accessioned2022-10-17T08:18:21Z
dc.date.available2022-10-17T08:18:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026307
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet radikalt de siste tiårene (NOU 2019: 25) og har endret hvilke kompetansebehov som kreves for å kunne delta i dagens samfunn. Digital kompetanse har blitt en viktig forutsetning for å kunne anvende den digitale teknologien som vi omgir oss med i dagens samfunn og for å forhindre digitale skiller. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke kompetanser vektlegger lærere som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet? Denne problemstillingen er videre delt inn i to delproblemstillinger: − Hva definerer lærere som viktig å lære elevene for deres deltagelse i det digitale samfunnet? − Hvem mener lærere er ansvarlig for å forberede elevene for det digitale samfunnet? Oppgaven tar utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv for å forstå hvordan mennesket er i et samspill med de ulike kulturelle verktøyene som eksisterer i samfunnet og hvordan disse verktøyene stiller krav til individet som skal anvende de. Datamaterialet er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med ni lærere fra ulike barne- og ungdomsskoler i Norge i samarbeid med DigiGen – et internasjonalt prosjekt som undersøker hvordan digitaliseringen påvirker barn og unges liv. Analysen viser at lærerne vektlegger kompetanser knyttet til bruk, kildekritikk, kommunikasjon og samhandling, digital dømmekraft og omstillingsdyktighet. Her var det kildekritikk og digital dømmekraft som ble nevnt flest ganger. Lærerne var stort sett enige i at det var både skole og hjem som hadde ansvar i å gjøre elevene klare for det digitale samfunnet. Flere av lærerne mente at til tross for at både skole og hjem har et ansvar i dette arbeidet, så hadde skolen et ekstra ansvar og begrunnet dette i elevenes ulike bakgrunner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSosiokulturell teorien_US
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.subjectFerdigheteren_US
dc.titleKulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunneten_US
dc.title.alternativeEvolving cultural tools – teachers’ perspectives on students’ competence needs for participation in the digital societyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel