Kulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunnet
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet radikalt de siste tiårene (NOU 2019: 25) og har endret hvilke kompetansebehov som kreves for å kunne delta i dagens samfunn. Digital kompetanse har blitt en viktig forutsetning for å kunne anvende den digitale teknologien som vi omgir oss med i dagens samfunn og for å forhindre digitale skiller.
Den overordnede problemstillingen er:
Hvilke kompetanser vektlegger lærere som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet?
Denne problemstillingen er videre delt inn i to delproblemstillinger:
− Hva definerer lærere som viktig å lære elevene for deres deltagelse i det digitale
samfunnet?
− Hvem mener lærere er ansvarlig for å forberede elevene for det digitale samfunnet?
Oppgaven tar utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv for å forstå hvordan mennesket er i et samspill med de ulike kulturelle verktøyene som eksisterer i samfunnet og hvordan disse verktøyene stiller krav til individet som skal anvende de.
Datamaterialet er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med ni lærere fra ulike barne- og ungdomsskoler i Norge i samarbeid med DigiGen – et internasjonalt prosjekt som undersøker hvordan digitaliseringen påvirker barn og unges liv. Analysen viser at lærerne vektlegger kompetanser knyttet til bruk, kildekritikk, kommunikasjon og samhandling, digital dømmekraft og omstillingsdyktighet. Her var det kildekritikk og digital dømmekraft som ble nevnt flest ganger. Lærerne var stort sett enige i at det var både skole og hjem som hadde ansvar i å gjøre elevene klare for det digitale samfunnet. Flere av lærerne mente at til tross for at både skole og hjem har et ansvar i dette arbeidet, så hadde skolen et ekstra ansvar og begrunnet dette i elevenes ulike bakgrunner.