Show simple item record

dc.contributor.authorReffhaug, Marthe Berg Andresen
dc.contributor.authorJegstad, Kirsti Marie
dc.contributor.authorAndersson-Bakken, Emilia
dc.date.accessioned2022-10-07T11:59:08Z
dc.date.available2022-10-07T11:59:08Z
dc.date.created2022-09-07T12:57:30Z
dc.date.issued2022-09-06
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2022, 16 (2), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024519
dc.description.abstractKritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av læreplanen, lærerne. Vi ønsker i denne artikkelen å undersøke barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning ved å svare på følgende forskningsspørsmål: Hvilke perspektiver på kritisk tenkning vektlegger barne­trinnslærere, og hvordan beskriver de arbeidet med kritisk tenkning i klasserommet? For å svare på spørsmålene gjør vi en innholdsanalyse, der vi undersøker hvordan perspek­tiver på kritisk tenkning hentet fra teori og forskning kommer til syne i intervjuer med elleve barnetrinnslærere. Kategoriene er holdninger, kildevurdering, argumentasjon, perspektivmangfold, sammenhengsforståelse, makt, kunnskapssyn og kontekstuali­sering. Funnene viser at lærerne samlet sett er oppmerksomme på de fleste perspek­tivene av kritisk tenkning. Den enkelte lærer går imidlertid ikke så dypt innenfor hvert av dem. Dette tyder på at de forstår noen perspektiver på kritisk tenkning, men også at de ikke er bevisst andre perspektiver. Videre har vi sett at barnetrinnlærerne har ulikt syn på hva som bør vektlegges når det kommer til kritisk tenkning, noe som handler om hvilket kunnskapssyn de legger til grunn og hvordan de ser sin egen rolle i klasse­rommet. Dessuten tydeliggjør analysen at man trenger et egnet innhold for å jobbe med kritisk tenkning med elever, og at barnetrinnslærere trenger mer kunnskap om mulig­hetene for å tilrettelegge for kritisk tenkning i klasserommet.en_US
dc.description.abstractCritical thinking has gained a central position in Norwegian education through its mandated inclusion in the renewed curriculum for schools (LK20). However, the term is not clearly defined. In this article, we discuss primary school teachers’ understanding of the concept. We answer the following research questions: What perspectives on critical thinking are emphasized by primary school teachers, and how do they describe their classroom practices related to the concept? To answer the research questions, a content analysis was conducted, in which we explored how theoretical and research-based perspectives on critical thinking are present in interviews with eleven primary school teachers. The categories are attitudes, source evaluation, argumentation, multiple perspectives, connectedness, power structures, views of knowledge, and contextuality. Our findings demonstrate that most of the perspectives on critical thinking were included by the teachers when viewed collectively. However, most teachers did not expand on their content, indicating that they are familiar with some of the perspectives, but not all. Furthermore, the teachers weigh factors regarding critical thinking differently, a fact possibly attributable to their basic epistemologies and their perceptions of their own role in the classroom. Finally, our analysis implicates a need for suitable content when engaging with critical thinking with students, and that primary school teachers are in need of more knowledge about ways of facilitating critical thinking in their classrooms.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectLærerintervjueren_US
dc.subjectBarnetrinneten_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectTeacher interviewsen_US
dc.subjectPrimary educationen_US
dc.titleKritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkningen_US
dc.title.alternativeCritical thinking – from intention to realization: An analysis of primary teachers’ understanding of critical thinkingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder2022 Marthe Berg Andresen Reffhaug, Kirsti Marie Jegstad, Emilia Andersson-Bakkenen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.8989
dc.identifier.cristin2049479
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber21en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 309873en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal