Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvakic, Minela
dc.contributor.authorWærdahl, Randi
dc.date.accessioned2022-09-28T08:59:56Z
dc.date.available2022-09-28T08:59:56Z
dc.date.created2022-07-28T17:08:05Z
dc.date.issued2022-07-22
dc.identifier.issn1369-1457
dc.identifier.issn1468-2664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022075
dc.description.abstractIn this article, we explore how caseworkers in the Norwegian Child Welfare Services and their clients use digital and social media in information sharing. By applying Foucault’s description of Bentham’s Panopticon as an analytical tool, we show how caseworkers’ use of digital and social media without the client’s knowledge, while making themselves invisible, contribute to increase the power asymmetry of a professional–client relationship. The clients, on the other hand, have less possibilities of making themselves invisible. If they discover that caseworkers have invaded their private information, this is experienced as a breach of trust. While some studies discuss the equalising potential of using digital and social media in welfare communication, this study reveals some of the pitfalls in using these medias for communication and information exchange. Regardless of the type of media in question, their use becomes vital for visibility, trust and power. Our findings underscore that it is not only the digital tools that needs regulation. Regulations should address the participation of clients in deciding on communication tools and the all-important openness and non-covert practices necessary to build and maintain trusting relationships between caseworkers and clients.en_US
dc.description.abstractI denne artikkelen utforsker vi hvordan ansatte og tjenestemottakere i det norske barnevernet bruker digitale og sosiale medier i informasjonsutveksling. Vi anvender Foucaults beskrivelse av Benthams Panoptikon som et analytisk verktøy for å vise til hvordan barnevernsansattes bruk av digitale og sosiale medier uten tjenestemottakeres samtykke øker maktasymmetrien i en profesjonell-klient relasjon. Vår studie viser hvordan barnevernsansatte gjør sin egen tilstedeværelse på digitale og sosiale medier usynlig, og hvordan slik praksis kan øke maktasymmetrien mellom profesjonelle og klienter ytterligere. Klienten derimot, har færre muligheter til å gjøre seg selv usynlig. Hvis klienten oppdager at den profesjonelle invaderer deres private informasjon, kan dette oppfattes som et tillitsbrudd. Mens noen studier viser til digitale og sosiale mediers potensiale for utjevning av makt i møte med det offentlige, viser vår studie noen av fallgruvene når slike medier anvendes til kommunikasjon og informasjonsutveksling. Våre funn understreker at det ikke er kun de digitale verktøyene i seg selv som trenger regulering. Reguleringer bør adressere viktigheten av åpenhet og klienters medvirkning i valg av digitale verktøy til kommunikasjon, for å tilrettelegge for etablering og opprettholdelse av tillit i klienters møte med det offentlige.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherRoutledgeen_US
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Social Work;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectChild Welfare Servicesen_US
dc.subjectDigital communicationen_US
dc.subjectPower asymmetryen_US
dc.subjectTrusten_US
dc.subjectSocial mediaen_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectDigital kommunikasjonen_US
dc.subjectMaktasymmetrien_US
dc.subjectTilliten_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.titleTrust and Power in the Space Between Visibility and Invisibility. Exploring Digital and Social Media Practices in Norwegian Child Welfare Servicesen_US
dc.title.alternativeTillit og makt i rommet mellom synlighet og usynlighet. Utforskning av digitale og sosiale medier praksiser i norske barnevernstjenesteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1080/13691457.2022.2099350
dc.identifier.cristin2040025
dc.source.journalEuropean Journal of Social Worken_US
dc.source.pagenumber1-12en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal