Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolth, Per
dc.contributor.authorSteen, Kristine Sofie
dc.date.accessioned2022-09-27T08:32:22Z
dc.date.available2022-09-27T08:32:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021648
dc.description.abstractFormålet med denne empiriske studien var å undersøke hvorvidt bekreftelsestendensen ble redusert gjennom trening med meningsfulle seleksjonsoppgaver uten og med tilbakemelding, og om en eventuell effekt var overførbar til abstrakte seleksjonsoppgaver og generaliseringsoppgaver. I dette ABACA innen-subjekt-designet utførte tolv deltakere seleksjonsoppgaver på en datamaskin hvor responsmønster ble registrert. A-fasene besto av abstrakte oppgaver for å måle baseline, samt generaliseringsoppgaver etter andre og tredje baselinefase. B-fasen besto av meningsfulle oppgaver uten tilbakemelding, og C-fasen besto av meningsfulle oppgaver med tilbakemelding. Hovedresultatene viste at det var ingen forskjell i antall korrekte responser mellom de tre første betingelsene, men det økte betraktelig i C-fasen og i den siste A-fasen som fulgte. Disse resultatene er delvis relatert til teorier og tidligere funn av tiltak som kan redusere bekreftelsestendensen. Det kan konkluderes med at tilbakemelding er en viktig variabel når det kommer til å redusere bekreftelsestendensen, ettersom meningsfulle oppgaver med tilbakemelding var mer effektive sammenlignet med meningsfulle oppgaver uten tilbakemelding.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2022
dc.subjectBekreftelsestendensen_US
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectTilbakemeldingen_US
dc.subjectSeleksjonsoppgaveren_US
dc.titleMan tror det man vil tro: Treningstiltak for å redusere bekreftelsestendensenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel