Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAamodt, Hilde Anette
dc.contributor.authorOvesen, Andreas Glad
dc.date.accessioned2022-09-23T09:12:43Z
dc.date.available2022-09-23T09:12:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020868
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet har satt søkelys på barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner rundt det å samtale med barn som av ulike årsaker befinner seg i vanskelige livssituasjoner. Det blir satt søkelys på hvordan overordnede strukturer, i form av eksempelvis politikk og utdanning, gir både muligheter og begrensninger for barnehagelærere. På individnivå vil man se på hvordan tillit, relasjon og ulike perspektiver gir muligheter og begrensninger. Tema for oppgaven er: - Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner Forskningsspørsmålet for oppgaven er: - «Gjennom den daglige og nære kontakten med barna i barnehagen er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon og barnas omsorgs- og livssituasjon». Hvordan kan samtalen mellom barnehagelærere og barna være et bidrag til dette? Oppgaven er basert på fire semi-strukturerte intervju med barnehagelærere som har erfaring fra kommunal eller privat barnehage i Norge. Gjennom analysemetoden tematisk analyse har fire hovedtema blitt presentert: - Verktøy i samtaler med barn - Utfordringer i samtaler med barn - De vanskelige samtalene - Samarbeid med andre instanser Oppgaven tar utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, presentert ved Per Koren Solvang. Oppgaven vil knyttes opp til ulik teori av blant annet Harold Øvreeide og Trine Marie Trøften Gamst. I tillegg vi oppgaven knyttes opp mot barnet-i-kontekst som analyseenhet og et kontekstualisert hverdagslivperspektiv av Oddbjørg Skjær Ulvik og Liv Mette Guldbrandsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectSamtaleren_US
dc.subjectTverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectSosialfagen_US
dc.titleSamtaler med barn i vanskelige livssituasjoner: "Gjennom den daglige og nære kontakten med barna i barnehagen er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon". Hvordan kan samtalen mellom barnehagelærere og barna være et bidrag til dette?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel