Miljøvennlig kjøring: En litteraturstudie og en feltstudie
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019058Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For å kunne nå målet om å begrense den globale temperaturøkningen til 1.5 grader som Norge og flere land har forpliktet seg til gjennom Parisavtalen, må verdens klimagassutslipp reduseres med 55% innen 2030. I 2020 ble det anslått at transportsektoren stod for 16,2% av verdens klimagassutslipp. Sivile og profesjonelle sjåførers kjøreatferd kan være et område med potensiale for endring i en mer miljøvennlig retning. Artikkel 1 er en litteraturstudie med formål om å undersøke hvordan ulike former for foranledningsbaserte og konsekvensbaserte intervensjoner har blitt benyttet for atferder som inngår i miljøvennlig kjøring, samt disse intervensjonenes effekt. Totalt ble 11 relevante studier identifisert etter et systematisk søk og etter et videre søkt ble ytterligere to studier identifisert. Åtte studier rapporterte om effekt. Tre rapporterte om delvis effekt og to rapporterte om ingen eller negativ effekt.
Artikkel 2 er en empirisk studie med formål å undersøke effekten av daglig versus ukentlig feedback per SMS på tomgangskjøring blant sju maskinførere. Deltakernes leder leverte i tillegg ukentlig, grafisk framstilt feedback på gruppenivå. Etter baseline ble individuell feedback levert avhengig av reduksjon i tomgangskjøring. Grunnet tekniske problemer med datahenting, ble feedback ikke levert i fase 2. Deretter ble feedback levert ukentlig uavhengig av endring i tomgangskjøring. I baselinefasen var den felles gjennomsnittlige tomgangskjøringen på 31,7% og sank til 22,5% i intervensjonens første fase. Da feedback ikke ble levert i den andre fasen, økte tomgangskjøringen til 28,2%, og økte til 30,6% i intervensjonens siste fase.