Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerget, Gerd
dc.contributor.authorGulvik, Annie Honiahaka
dc.date.accessioned2022-09-12T09:50:43Z
dc.date.available2022-09-12T09:50:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017183
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan bibliotekarer, definert som ansatte i folkebibliotek, formidler litteratur til personer med dysleksi. Hovedtema er dysleksi og litteratur, sett i et universell utformings-perspektiv Masteroppgavens empiriske materiale har fremkommet gjennom kvalitative intervjuer med 10 bibliotekarer, i én-til-én intervjuer. Kvalitativ metode er valgt for å få fram meninger, refleksjoner og erfaringer knyttet til formidling av litteratur og i møtet med personer med dysleksi. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke praksiser og holdninger har bibliotekarer i folkebibliotek innenfor litteraturformidling rettet mot personer med dysleksi?”en_US
dc.description.abstractThis master thesis examines how librarians, defined as emplyees within public libraries, mediates literature towards people with dyslexia. The main theme is dyslexia and literature, seen in context with universal design. The thesis’ empiric material has emerged through qualitative interviews with 10 librarians, in one-to-one interviews. A qualitative method has been chosen to bring out opinions, reflections and experiences related to mediating literature and in meeting with people with dyslexia. Problem statement for the thesis: “What practices and attitudes does librarians in public libraries have when it comes to mediating literatur towards people with dyslexia?”.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLitteraturformidlingen_US
dc.subjectBiblioteken_US
dc.subjectDysleksien_US
dc.subjectFormidlingen_US
dc.subjectBrukermangfolden_US
dc.subjectUniversell utformingen_US
dc.subjectFolkebiblioteken_US
dc.subjectTilrettelagt litteraturen_US
dc.titleBok til alle? : En undersøkelse av bibliotekarers formidlings-praksiser rettet mot personer med dysleksien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel