Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKunnikoff, June O.
dc.contributor.advisorØyan, Petter
dc.contributor.authorKaarsberg, Nanette Reese
dc.date.accessioned2022-09-01T08:24:55Z
dc.date.available2022-09-01T08:24:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015025
dc.description.abstractFagfornyelsen har ført til endringer i læreplanen (LK20) blant disse er integreringen av elevmedvirkning. Læreren plikter å tilrettelegge for elevmedvirkning i undervisningen i alle fag slik at elevene kan medvirke til en viss grad. Utdanningsdirektoratet forklarer dette slik: «Lærer skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får varierte sanseerfaringer, bidra i praktisk utforskning og dele ideer og opplevelser». (Utdanningsdirektoratet, Læreplan i kunst og håndverk, 2020). Denne masteravhandlingen setter søkelys i hvordan begrepet elevmedvirkning blir tolket og tilrettelagt for i kunst og håndverksundervisning på barneskolen av tre lærere i Oslo og Viken. Avhandlingen undersøker følgende problemstilling: Hvordan tolker og tilrettelegger tre lærere i kunst og håndverk elevmedvirkning i sin undervisning, og hva ligger til grunn for de valgene de tar? Empiri har blitt innhentet gjennom kvalitative semi-strukturerte intervjuer med tre lærere i kunst og håndverk på barneskoletrinnet. Utvalget består av tre informanter, og deres kompetanse spenner fra nyutdannet til erfaren med flere titalls år i skolen. Undersøkelsen bruker en sosialkonstruktivistisk forståelsestradisjon for å tolke informantenes opplevelse av elevmedvirkning. I tråd med det vitenskapsteoretiske ståstedet søker masteravhandlingen å avdekke hva som ligger til grunn for lærernes valg ved å utforske deres tanker og handlinger. Undersøkelsen avdekker tre sentrale temaer som kobles sammen med medvirkning hos alle informanter. Masteravhandlingens praktisk-estetiske komponent er en kommentar til undersøkelsen som er gjennomført. Valg av motiv, inspirasjonsmateriale, forankring til undersøkelsen, arbeidsprosessen og valg av materialeområde blir kort presentert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKunst og håndverken_US
dc.subjectElevmedvirkningen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.titleElevmedvirkning som undervisningsmetode i kunst og håndverksundervisning: En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner over egen undervisningspraksis i kunst og håndverk i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel