dc.contributor.advisor | Joranger, Pål | |
dc.contributor.advisor | Hakestad, Kari Anne | |
dc.contributor.author | Trnka, Djana | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T11:00:21Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T11:00:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014676 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Selvmordsatferd og selvskading er et alvorlig folkehelseproblem. Blant unge voksne har man sett at tanker om å ta sitt eget liv har debutert allerede i tidlig skolealder. Økt fokus på psykisk helse i skolen og bredere kompetanse blant skolepersonell kan være forebyggende.
Hensikt: Formålet med forskningsartikkelen var å evaluere effekten av gatekeeperopplæring som et selvmordsforebyggende tiltak blant ungdom, med fokus på skolepersonell og deres utvikling etter opplæringen. Refleksjonsoppgavens hensikt var å få en bredere forståelse av temaet selvmordsforebygging ved å belyse hvilke tiltak som benyttes i forebygging av selvmord blant ungdom samt effekt av tiltak.
Teoretisk forankring: Helsefremmende teori danner det teoretiske grunnlaget for forskningsartikkelen. Studien er forankret i kvantitativ metode. En systematisk oversikt og metaanalyse ved bruk av Stata ble utført av kontrollerte studier. Den metodiske tilnærmingen i refleksjonsoppgaven var litteraturstudie i form av en systematisk oversikt.
Resultater: Forskningsartikkelen er basert på elleve kontrollerte studier. Mestringstro, faktisk kunnskap og holdninger viste signifikante effekter av opplæringen og noen av disse effektene så ut til å øke jo lenger opplæringen varte. Refleksjonsoppgaven er basert på ti artikler som belyser tiltak som benyttes i forebygging av selvmord blant ungdom og tydeliggjør faktorer som kan ha betydning for ungdommenes selvmordstanker og selvmordsatferd.
Konklusjon: Skolebasert gatekeeperopplæring ser ut til å være en egnet selvmordsforebyggende metode blant ungdom. Tiltak innen fysisk aktivitet, psykisk helse og matvaner, samt sosial tilknytning og relasjoner synes også å kunne ha betydning for ungdommenes selvmordstanker og selvmordsatferd | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAPO;2022 | |
dc.subject | Selvmord | en_US |
dc.subject | Forebygging | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Gatekeepermodellen | en_US |
dc.title | Selvmordsforebygging blant ungdom: En kvantitativ studie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |