dc.description.abstract | Forskningsspørsmålet for å undersøke temaet til denne masteravhandlingen er: Hvordan jobber og samhandler sosialarbeidere med ungdom med psykiske utfordringer i helse- og velferdstjenesten? Dette kan presiseres i to delspørsmål: 1) Hvilket kunnskapsgrunnlag besitter sosialarbeider med i sin profesjon? 2) Hvilken posisjon har sosialarbeidere sammen med andre profesjoner innen psykiskhelsehjelp?
Resultatene av masteravhandlingen viser at samtlige sosialarbeidere jobber med relasjonskompetanse i sin praksiskontekst. Sosialarbeidere benytter egen ‘bagasje’ som følge av erfaringskunnskap og «møte ungdom der de er». Sosialarbeidere forsøker i sin praksiskontekst å forstå kontekstuelle fenomenet fra «skoene» til ungdommens lokalmiljø, og bidrar med innenfra kunnskap i interaksjon med ungdommenes samhandlingsforløp. Sosialarbeidernes bidrag med det praktisk myndiggjørende prosess (empowerment) og helsefremmende (salutogenese) perspektiver fra traumeforskning, er essensiell kunnskap med å skape en endring i ungdommens liv.
Resultatene av masteravhandlingen viser også til at samtlige sosialarbeidere jobber med sine ‘ryggmargsreflekser’ parallelt med sin kompetanse som ‘Brobyggere’, til psykologen på ‘huset ‘og spesialisthelsetjenesten i møte med ungdommers psykiske helseutfordringer. Sosialarbeidernes relasjonelle gjensidighet med ungdommen ble en «trygg base», og ungdommen kunne sammen med sosialarbeideren gå gjennom «broen» for å innsikt og bearbeiding av emosjonelle smerte. Det individuelle arbeidet fra sosialarbeider sammen med et tverprofesjonelt samarbeid, viser seg å påvirke sosialarbeiderens samhandlingsforløp med ungdom til å bli en ‘suksess historie’. | en_US |