Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAukland, Knut
dc.contributor.authorYounis, Shamim Akhtar
dc.date.accessioned2022-02-09T13:15:55Z
dc.date.available2022-02-09T13:15:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978029
dc.description.abstractMålet med denne studien har vært å forske på bruken av VR-briller og 360-videoer i KRLE- faget og hvordan disse kan bidra til å ta andres perspektiv via innlevelse i rollen som en religiøs. Undervisningsdesignet er utviklet med bakgrunn i tidligere forskning på VR- teknologi og kjerneelementet «Kunne andres perspektiv» fra den nye læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2019, s. 3). Relevante religionsdidaktikere som har hatt stor betydning for drøftingen er Eidhamar (2019) og Vestøl (2020). I mitt forskningsprosjekt har det vært mest aktuelt å forske på hvordan VR-briller kan bidra til at elevene kan leve seg inn i rollen som en religiøs og jeg endte derfor opp med denne problemstillingen: Hvordan kan VR- briller og 360-videoer bidra til at elever kan ta andres perspektiv gjennom å leve seg inn i rollen som en religiøs? Denne problemstillingen er videre belyst av fire forskningsspørsmål. Forskningsprosjektet er en intervensjonsstudie inspirert av pedagogisk designforskning, noe som betyr at forskningen er blitt gjennomført i to intervensjoner. Et sentralt trekk i undervisningsdesignet var at elevene fikk oppleve å være blant religiøse utøvere, med VR-briller, som gjennomførte ritualer som utgangspunkt for å svare på skriveoppgaver knyttet til empatisk innlevelse. Det var i utgangspunktet et undervisningsdesign som ble prøvd ut i praksis med fokus på ritualer i hinduismen. Dette undervisningsdesignet ble forsket på underveis og utviklet videre til en ny intervensjon med fokus på ritualer i islam. Det ble gjennomført til sammen to intervensjoner på to syvende klasser, til sammen 23 elever. Flere kvalitative metoder som ble benyttet for å samle data. Hovedmateriale er elevtekster, deretter intervju og til slutt observasjoner. Etter analyse og drøfting opp mot teori av elevoppgavene viser det seg at etter de to intervensjonene med VR-briller, klarte de færreste elevene å leve seg inn i rollen som en religiøs. De fleste elevene klarer ikke å svare på spørsmålet hvor de skal forestille seg at de er en hindu i etterkant av VR-delen av timen. Studien viser derimot at nesten samtlige elever opplever at de er til stede i det virtuelle miljøet. Elevene beskriver dette i elevtekstene med at «de er der». Samtlige elever som ble intervjuet, mener det er en betydelig forskjell mellom det å se en vanlig video og det å se videoer i 360 grader med VR-briller fordi de opplever å være til stede i det virtuelle miljøet, Det viser seg også at elevene likte å jobbe med dette digitale verktøyet. Resultatene fra studien viser at elevene har lært hvordan ritualer faktisk ser ut i praksis, emn de lærer også mye om miljøet, samfunnet og omgivelsene i de hellige byene hvor ritualene utføres. Samspillet mellom lærerintroduksjonen og det de ser i er viktig for åforstå hvilken læring som finner sted. Dette handler også om ulike kilder som benyttes for perspektivtaking i KRLE-faget. Dersom det skulle forskes videre på VR og evnen til innlevelse i rollen som religiøs, trengs det både videre refleksjonen om hva vi legger i begrepet faglig innenfraperspektiv og hvordan dette kan bidra til empatisk innlevelse, men også kriterier for utvalg av 360materialet og samspillet mellom ulike kilder i undervisningen. Et sentralt funn som det kan bygges videre på er elevenes opplevelse av tilstedeværelse. Elevene opplever at de er i det virtuelle miljøet, og dette er en god forutsettingen for å jobbe videre med lignende prosjekter.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study has been to research the use of VR glasses and 360-videos in the KRLE subject and how these can contribute to taking others' perspective through empathy in the role of a religious. The teaching design has been developed on the basis of previous research on VR technology and the core element «Kunne ta andres perspektiv» from the new curriculum (Utdanningsdirektoratet, 2019). Relevant religion didactics who have been of great importance for the discussion are Eidhamar (2019) and Vestøl (2020). In my research project, it has been most relevant to research how VR glasses can contribute to students living in the role of a religious and I therefore ended up with this issue: How can VR glasses and 360 videos contribute to students can take the perspective of others through living in the role of a religious? This issue is further elucidated by four research questions. The research project is an intervention study inspired by pedagogical design research, which means that the research has been carried out in two interventions. A key feature of the teaching design was that the students got to experience being among religious practitioners, with VR glasses, who performed rituals as a starting point for answering writing tasks related to empathic empathy. It was basically a teaching design that was tried out in practice with a focus on rituals in Hinduism. This teaching design was researched along the way and further developed into a new intervention focusing on rituals in Islam. A total of two interventions were conducted in two seventh grades, a total of 23 students. Several qualitative methods used to collect data. The main material is student texts, then interviews and finally observations. After analysis and discussion against the theory of the student assignments, it turns out that after the two interventions with VR glasses, very few students managed to live in the role of a religious. Most students are unable to answer the question of where to imagine they are a Hindu after the VR part of the class. On the other hand, the study shows that almost all students experience that they are present in the virtual environment. The students describe this in the student texts with «they are there». All students who were interviewed believe that there is a significant difference between watching a regular video and watching videos in 360 degrees with VR glasses because they experience being present in the virtual environment. It also turns out that the students liked to work with this digital tool. The results from the study show that the students have learned what rituals actually look like in practice, subject they also learn a lot about the environment, society and the environment in the holy cities where the rituals are performed. The interaction between the teacher introduction and what they see in it is important to understand what learning takes place. This is also about different sources that are used for perspective taking in the KRLE subject. If there were to be further research on VR and the ability to empathize in the role of religious, there is a need for further reflection on what we put in the concept of professional inner perspective and how this can contribute to empathic empathy, but also criteria for selection of 360 material and interaction between different sources in teaching. A key finding that can be built on is the students' experience of presence. The students experience that they are in the virtual environment, and this is a good prerequisite for continuing to work on similar projects.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectVR-brilleren_US
dc.subjectRolleutprøvingen_US
dc.subject360-videoeren_US
dc.subjectTa andres perspektiven_US
dc.titleRolleutprøving med VR-briller i religionsundervisningenen_US
dc.title.alternativeRole-testing with VR-glasses in religious educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber99en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel