Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Bente
dc.contributor.advisorGravdal Kvarme, Lisbeth
dc.contributor.authorBorch, Linda
dc.date.accessioned2021-12-08T08:13:35Z
dc.date.available2021-12-08T08:13:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2833261
dc.description.abstractBakgrunn skolestress er høyt blant norske ungdom, spesielt jentene opplever mye stress knyttet til skole. Tidligere studier viser sammenheng mellom psykosomatiske plager og skolerelatert stress hos ungdom. Skolehelsetjenesten er en viktig instans i møte med ungdommer. Tjenesten skal identifisere elever med helsemessige problemer som har sammenheng med skolesituasjonen. Hensikt Målet med denne studien var å få økt kunnskap om skolerelatert stress hos ungdom på videregående skole. Forskningsspørsmålet for studien er; hvordan opplever ungdom skolestress, og på hvilken måte håndterer de skolestresset i hverdagen? Metode studien er kvalitativ, med intervjuer av 8 jenter i alderen 17- 18 år på videregående skole. Dataene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse. Resultat fire kategorier ble identifisert. To kategorier var fremtredende i opplevelsen av skolestress hos jentene, som var forventninger til seg selv, og forventninger fra andre om å oppnå gode karakterer. Når de ikke klarte å innfri egne og andres forventinger om gode prestasjoner førte dette til stress hos jentene. Jentene opplevde at de ikke mestret skolearbeidet og følte at de ikke var gode nok. To kategorier ble identifisert i forhold til hvordan jentene forsøkte å håndtere skolestresset. Den ene var å snakke med familie og venner. Da opplevde jentene at de fikk forståelse, råd og støtte. Den andre måten var å endre tankesettet sitt ved å forsøke å tenke mer positivt i forhold til egne prestasjoner. Konklusjon Jentene i denne studien opplevde skolestress når de ikke klarte å mestre forventningene fra seg selv og andre om å oppnå gode karakterer. De forsøkte å håndtere stresset ved å snakke med andre, i hovedsak familie og venner. Samtidig som de prøvde å tenke annerledes rundt betydningen av egne prestasjoner. Denne kunnskapen er viktig at helsesykepleier er bevist på i møte med ungdom som opplever skolerelatert stress.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKvalitativ studieen_US
dc.subjectJenteren_US
dc.subjectSkolerelatert stressen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectHelsesykepleieren_US
dc.titleOpplevelser og håndtering av skolestress blant jenter på videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record