Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGarmann, Nina Gram
dc.contributor.authorRomøren, Anna Sara Hexeberg
dc.contributor.authorTkachenko, Elena
dc.date.accessioned2021-11-02T08:20:55Z
dc.date.available2021-11-02T08:20:55Z
dc.date.created2021-10-26T11:19:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 85-105.en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.issn2387-6670
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2827144
dc.description.abstractSammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen NOA norsk som andrespråk · Årgang 37 · 1–2/2021  85 Novus forlag · eISSN 2387-6670 er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectPreschool teacher educationen_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectEarly childhood educationen_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectMultilingualismen_US
dc.subjectStudentinvolvering i forskningen_US
dc.subjectArbeidsplassbasert barnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectWorkplace-based early childhood teacher educationen_US
dc.subjectForskningsmetodeen_US
dc.subjectResearch methoden_US
dc.titleÅ involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1948489
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråken_US
dc.source.volume37en_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.source.pagenumber85-105en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 223265en_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal