Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBuch, Robert
dc.contributor.authorReite, Eivind Funder
dc.date.accessioned2021-10-21T07:57:09Z
dc.date.available2021-10-21T07:57:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824358
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom distribuert ledelse og utfall i skolen mediert av variablene samarbeid, relasjoner og kunnskapsdeling. Det har blitt undersøkt for både direkte effekter av lederstil og indirekte effekter av medierende variabler på skolekvalitet basert på skolebidragsindikatorer. En elektronisk spørreundersøkelse ble brukt for å hente inn data. Denne ble sendt 283 videregående skoler og ble besvart av avdelingsledere og lærere. Funn ga ingen indikasjoner av direkte effekt av lederstil på enkelte skolebidragsindikatorer. Derimot ble det funnet en sterk sammenheng mellom variablene samarbeid, relasjoner og kunnskapsdeling. Dette ga støtte for konstruktet profesjonelle læringsfellesskap. Det var ingen funn som indikerte en positiv sammenheng mellom profesjonelle læringsfelleskap og de enkelte skolebidragsindikatorer. Funn ga likevel støte for en indirekte og positiv signifikant effekt av variabelen relasjoner på skolebidragsindikatoren karakterpoeng.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDistribuert ledelseen_US
dc.subjectProfesjonelle læringsfellesskapen_US
dc.subjectSkolekvaliteten_US
dc.titleDistribuert ledelse i skolen. Effekt på profesjonelle læringsfellesskap og skolekvalitet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel