Hvilke utfordringer skaper digitaliseringen i revisjonsbransjen? : En kvalitativ studie av digitaliseringen i revisjonsbransjen
Abstract
Vi undersøker utfordringer som digitaliseringen skaper i revisjonsbransjen. Formålet er å
skape en bedre forståelse av digitaliseringen, aktuelle digitale verktøy i revisjonsbransjen
og fremtiden for den digitaliserte revisjonsbransjen.
Ved bruk av en kvalitativ tilnærmelse med hovedvekt på en empiribasert induktiv og intensiv
design har vi gjennomført semistrukturert intervju som datainnsamlingsmetode. Intervjuer ble
avholdt med revisorer fra to av de fem store revisjonsselskapene og fire mellomstore
revisjonsselskaper i Oslo-området. Alle deltakerne innehar kunnskap om og noen års erfaring
med digitaliserte verktøy i sine arbeidsoppgaver.
Våre funn tyder at de største utfordringene som digitalisering skaper i revisjonsbransjen er
knyttet til investering og implementeringskostnadene, manglende standardisering av digitale
systemer og verktøy, motstand mot endring, black-box-utfordringen og svekket
kunderelasjon. We investigate the challenges that digitalization creates in the auditing industry. This paper
aims to create a better understanding of digitalization, relevant digital auditing tools and
implications of digitalization for the future of the auditing industry.
We have used a qualitative approach with the main emphasis on an empirical-based inductive
and intensive design. Semi-structured interviews were conducted with auditors from two of
the Big 5 and four medium-sized auditing companies in the Oslo-region. All of our participants
have knowledge and at least a few years of experience with use of digital tools in their day-today
work.
We found that investment and implementation costs, resistance to change, black-box
challenges, lack of standardized tools or systems and impaired customer relationship are the
biggest challenges that digitalization creates in the auditing industry.