Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEri, Thomas
dc.contributor.authorTheiste, Monika van Pelt
dc.date.accessioned2021-10-13T13:08:13Z
dc.date.available2021-10-13T13:08:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2799834
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er forskning og utviklingsarbeid i skolen. Studien setter søkelys på hvordan aksjonsforskning kan fremme det lærende profesjonsfellesskapet gjennom arbeid med et pedagogisk begrep. Problemstillingen for oppgaven er som følgende: I hvilken grad kan aksjonsforskning bidra til utvikling av lærende profesjonsfellesskap i arbeid med dybdelæring i begynneropplæringen? Graden av suksess i forhold til denne problemstillingen måles gjennom å drøfte funnene i forskningen i lys av ekspansive læringssykluser. Studien gir et bidrag til diskusjonen rundt hvorfor og hvordan lærere lærer og er ment som et eksempel å se til. Studien har et praksisrettet kvalitativt design der analyseredskaper fra aktivtetsteori brukes for å analysere utviklingsprosessen. Aktivitetsteoriens fokus på motsetninger som drivkraft til utvikling har gjennom studien vist seg som et godt verktøy innenfor forskning og utviklingsarbeid der demokrati, medvirkning og forskende tilnærming til egen praksis har vært gjennomgående. Aksjonsforskningen bestod av kartlegginger, intervensjoner og måling med et utvalg lærere ved en barneskole. De metodologiske og teoretiske rammene som brukes i studien er aktivitetsteoretiske formative intervensjoner. Analysen peker mot fire hovedfunn: • Betydningen av speilingsdata • Betydningen av teori • Betydningen av praktiske eksempler • Betydningen av erfaringsdeling. Studiets resultater viser at aksjonsforskning med fokus på ekspansiv læring bidrar til utvikling av det lærende profesjonsfellesskapet. Resultatene er utredet på bakgrunn av uttalte individuelle vendepunkter som lærerne beskrev underveis og i etterkant av intervensjonen og som igjen kunne knyttes opp mot teori og forskning rundt det lærende profesjonsfellesskapet.en_US
dc.description.abstractThe topic for this study is research and development work in schools. The study looks at how action research can promote learning in a professional community through work with a pedagogical topic. The research question for the study is as follows: To what degree can action research contribute to the development of a professional learning community, working with the topic of in-depth learning in lower elementary school? The degree of success in relation to this issue is measured by discussing the research findings in the light of expansive learning cycles. The study contributes to the discussion about why and how teachers learn and is meant as an example to look too. The study has a practice-oriented qualitative design where analysis tools from activity theory are used to analyse the development process. The activity theory's focus on contradictions as a driving force for development has through the study proved to be a good tool in research and development work where democracy, participation and a research approach to own practice has been consistent. The action research consisted of pre mapping, interventions, and measurements with a selection of teachers at a primary school. The methodological and theoretical frameworks used in the study are activity-theoretical formative interventions. The analysis result points to four main findings: • The significance of mirroring data, • The significance of theoretical insight • The significance of practical examples • The significance of experience sharing. The results from the study show that action research with a focus on expansive learning contributes to a high degree of the development of learning in the professional community. The results have evolved from quotes stating individual turning points which the teachers described during and after the interventions and which in turn could be linked to theory and research around professional learning communities.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectAktivitetsteorieren_US
dc.subjectProfesjonsutviklingen_US
dc.titleUtvikling av lærende profesjonsfellesskap i barneskolen: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på dybdelæring i begynneropplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber114en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel