Show simple item record

dc.contributor.advisorHole, Arne
dc.contributor.authorNordlander, Henrik
dc.date.accessioned2021-10-13T08:50:40Z
dc.date.available2021-10-13T08:50:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789549
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering av samtalen og kommunikasjonen underveis. Dette drøftes opp mot et bredt teorigrunnlag, og hvordan rammer for forståelseslæring og meningsfull elevinteraksjon i matematikk beskrives i lys av rammeverket for TRU, teaching for robust understanding. Problemstillingen jeg undersøker er: Hvordan praktiserer lærere på barnetrinnet helklassesamtaler i matematikk, og hvilken funksjon har de i undervisningen? Undervisningsmetoden ble undersøkt kvalitativt som et fenomen gjennom strukturert observasjon av tre læreres undervisning, og oppfølgende digitalt intervju i etterkant som tok utgangspunkt i hendelser fra observasjonen. Dataene ble transkribert, kategorisert og analysert systematisk, og ga interessante funn som ble betraktet og drøftet i ulike teoretiske perspektiver og i lys av rammeverket for TRU. I undervisningssituasjoner der lærerstyrt helklassesamtale var sentralt, fant jeg at lærerne i studien på flere måter tilrettela for at elevene kunne delta på måter som ga elevautonomi i fremgangsmetode og eierskap til matematiske løsninger. Jeg fant også at lærernes kommunikasjon vektla prosess og utforskning, og signaliserte dette for elevene ved blant annet å rette spørsmål mot elevenes ulike fremgangsmåter, framfor hva som var riktig eller galt. Lærerne oppfordret også til elevrefleksjon og utdypning av forklaringer, og helklassesamtaler fungerte i denne sammenheng som en naturlig arena for deling av tanker og løsningsforslag.en_US
dc.description.abstractThis study is centred around how teachers work with mathematical discussions in what is equivalent to elementary or primary school. It offers detailed insight into different parts of the teachers’ actions, including orchestration of the discussion, and different aspects of the teacher’s communication during the lesson. This is put in view- and discussed from different theoretical perspectives, and the different dimensions of the TRU framework, teaching for robust understanding. The research question is: How does the elementary-teacher work with whole-class mathematical discussions’, and what purpose do they serve in the lesson? The teaching method was researched as a social phenomenon and studied through qualitative methods of research. This included systematic observation of three different teachers’ lessons, and digital interviews subsequently, focused towards situations from the observed lessons. The gathered data were then transcribed, categorised and analysed systematically, which yielded interesting results that have been discussed from different theoretical perspectives and taken into account the different dimensions of the TRU framework. In teaching situations where teacher-led whole-class discussion were central, I found that the teachers in the study in several ways facilitated interactions where the students could engage and participate in ways that gave student autonomy in procedure, and ownership of mathematical solutions. I also found that the teachers’ communication emphasized process and exploration, and signalled this to the students by, among other things, direction questions towards the students’ different procedures, rather than what was correct or incorrect. The teachers also encouraged student reflection and elaboration of explanations, and whole-class discussions functioned in this context as a natural arena for sharing thoughts and strategies of approach.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectHelklassesamtaleren_US
dc.subjectMatematiske samtaleren_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectSterke læringsmiljøeren_US
dc.subjectSpråken_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectMatematiserende undervisningen_US
dc.subjectWhole-class discussionsen_US
dc.subjectMathematical talksen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectRobust understandingen_US
dc.subjectStudent cooperationen_US
dc.subjectMathematical language engagementsen_US
dc.titleEn studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolenen_US
dc.title.alternativeA study of teachers’ work with whole-class mathematical discussions in elementary level educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber121en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record