Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoyn, Trine
dc.contributor.authorNordtorp, Eirik
dc.date.accessioned2021-10-12T08:08:20Z
dc.date.available2021-10-12T08:08:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789162
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å se undersøke hva slags identitet gutter som strever med matematikkfaget uttrykker. Ulike perspektiver på identitet vil bidra til å nyansere identitetsbegrepet, og vil gi en rik forståelse av hvordan disse elevene er og hvordan de opplever matematikkfaget. Problemstillingen for studien er: Historier fra gutter på ungdomstrinnet: «Hva kjennetegner identiteten til gutter som strever med matematikkfaget?» For å svar på denne har benyttet meg av er deltakende observasjon og intervjuer på gruppe- og individuelt nivå. Min deltakende observasjon hadde som hovedformål å få innblikk i matematikkdiskursen i den aktuelle klassen. Etter observasjon og intervjuprosessen valgte jeg ut to kasuser som jeg gikk i dybden på, disse har jeg valgt å kalle for Aksel og Kristoffer. Studien viser at identiteten til gutter som strever med faget kan ha mange likheter: de tar liten plass i Diskursen, er hardtarbeidende, er klar over at faget er viktig, lite makt, trekker frem det relasjonelle med læreren og har en følelse av at de ikke er der de burde være. Videre foretrekker de matematikkundervisning preget av samarbeid, lek og variasjon og har en statisk tilnærming til faget der pugging står sentralt. Likevel viser studien at motivasjonen og arbeidslysten hos gutter som strever kan være veldig god. Videre fant jeg at Diskursene guttene er med i, påvirker hverandre i stor grad, og at det er vanskelig å prestere på skolen når man har ustabile forhold for eksempel i hjemmediskursen. Min studie viser også at tanken om et binært forhold i matematikk, der det er enten eller med elevene, ikke alltid stemmer, og at det er et mer nyansert bilde enn som så.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to examine what kind of identity boys who struggle with the subject of mathematics express. Different perspectives on identity will help to nuance the concept of identity. It will also provide a rich understanding of how these boys are and how they experience the subject of mathematics. The key question for this study is: Stories from boys in middle school: «What characterizes the identity of boys who struggle with the subject of mathematics?” To answer this, I have used participatory observation and interviews at group and individual level. My participatory observation had as its main purpose to gain insight into the mathematics discourse in the relevant class. In addition, the boys in the class got to know me, and I got to know them - which was beneficial before the interview process started. After the observation and the interview process, I selected two cases that I analyzed into depth. These boys I have chosen to call Aksel and Kristoffer. The study shows that the identity of boys who struggle with the subject can have many similarities: they take up little space in the Discourse, are hard-working, are aware that the subject is important, have little power, highlight the relational with the teacher, have a feeling that they are not where they should be, prefers mathematics teaching characterized by collaboration, play and variety and has a static approach to the subject where rote learning is central. Nevertheless, the study shows that the motivation and desire to work of struggling boys can be very good. Furthermore, I found that the discourses the boys are involved in affect each other to a great extent, and that it is difficult to perform at school when you have unstable conditions, e.g., in the home Discourse. My study also shows that the idea of a binary relationship in mathematics, where it is either or with the students, does not always agree, and that it is a more nuanced picture than that.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectIdentiteteren_US
dc.subjectDiskurseren_US
dc.subjectCasestudieren_US
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectGutteren_US
dc.subjectStreven_US
dc.subjectIdentitiesen_US
dc.subjectDiscoursesen_US
dc.subjectCase studiesen_US
dc.subjectBoysen_US
dc.subjectMathematicsen_US
dc.titleEn kvalitativ analyse av identiteten til gutter som strever med matematikkfageten_US
dc.title.alternativeA qualitative analysis of the identity of boys who struggle with the subject of mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber97en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel