Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789040Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke kritisk i naturfag, må dette kunne observeres. Studiens fokus er rettet mot de kognitive ferdighetene som er nødvendige for å kunne tenke kritisk i naturfag. Hensikten med dette masterprosjektet var derfor å utvikle og teste ut et kartleggingsverktøy for å måle elevenes ferdigheter innen kritisk tenkning i naturfag for ungdomstrinnet. Ferdighetstesten i kartleggingsverktøyet ble videreutviklet gjennom en suksessiv testutvikling, med fokus på autentiske tekster og problemstillinger. Masterprosjektet består derfor av fire studier hvor ferdighetstesten ble utprøvd, og hvor resultatene fra hver studie ble brukt for å revidere og kvalitetssikre kartleggingsverktøyet. Resultatene fra det fjerde og siste studie indikerer at testscore ga et reliabelt mål på elevenes ferdighetsnivå, med utgangspunkt i de 72 elevene som deltok i studie 4. Det har ikke blitt gjennomført systematiske validitetsundersøkelser på testen. I likhet med eksisterende tester av kritisk tenkning gir ikke ferdighetstesten reliable resultater om de enkelte ferdighetene som måles, men kun som en sammenlagt testscore. Det er behov for videre studier og revideringer på ferdighetstesten dersom den skal kunne anvendes som et mer presist mål på de ferdighetene som er nødvendige for å tenke kritisk i naturfag, og for å få bedre oversikt over testens validitet og reliabilitet. Testen bør likevel anses som anvendelig ved masterprosjektets ende som et egnet supplement til naturfagslæreres inntrykk av elevenes evne til å tenke kritisk. Resultatene fra dette masterprosjektet kan ikke generaliseres, men bør anses som indikasjoner som bør undersøkes nærmere i et tilfeldig utvalg.