Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEsser-Noethlichs, Marc
dc.contributor.authorFiskvik, Emil
dc.date.accessioned2021-10-08T12:49:31Z
dc.date.available2021-10-08T12:49:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788755
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke og sammenligne vurderingspraksiser mellom erfarne og nyutdannede kroppsøvingslærere i den videregående skolen. Studien undersøker lærernes subjektive oppfattelse av egen vurderingspraksis, samt hva de mener kjennetegner en elev med god kompetanse i kroppsøvingsfaget. Videre søker studien etter hvilke metoder lærerne bruker for å vurdere og videreutvikle elevenes kompetanse. Resultatene er samlet gjennom seks kvalitative semistrukturerte intervjuer, hvor tre av informantene er nyutdannede kroppsøvingslærere og tre er erfarne kroppsøvingslærere. Informasjonen fra intervjuene er tolket med bakgrunn i relevant teori som omhandler begreper som vurderingspraksis, vurdering for læring, vurderingskompetanse, vurderingskultur, offentlige dokumenter om vurdering, samt et utvalg teori om begrepet vurdering. Lærere har generelt stor frihet til å velge vurderingsmetoder og vurderingspraksis, noe som gjenspeiles i studien. Resultatene viser at det er ulikheter når det gjelder hva de nyutdannede og erfarne lærerne mener kjennetegner en god elev i kroppsøvingsfaget. De erfarne lærerne virker i større grad å ha et ferdighetsrettet vurderingssyn, med fokus på for eksempel spisskompetanse i en idrett eller et felt innenfor faget. De nyutdannede kroppsøvingslærerne gir til sammenligning uttrykk for at deres vurderingssyn er mer utviklingsrettet. Deres oppfatning av kompetanse i faget er preget av elevenes evne til å vise god innsats, utvikling og gode evner til samarbeid. Videre synes de erfarne lærerne å føre en mer avslappet vurderingspraksis. De bruker mindre tid på å gjøre notater etter hver time og virker å stole mer på sine erfaringer med tanke på vurdering av elever. Vurderingspraksisen til de nyutdannede lærerne er mer strukturert. De prøver å gjøre seg små notater underveis, slik at de hele tiden har oversikt over elevenes utvikling. Samtlige informanter mener at skolene setter av for lite tid til arbeid med utvikling av vurderingspraksis og vurderingskompetanse. Alle informantene virker å følge Utdanningsdirektoratets retningslinjer for bruk av testing. Det synes også å være enighet om at god dialog med elevene danner grunnlag for en rettferdig vurdering i faget. Studien gir et bilde av ulike aspekter som er viktige for å kunne skape en likere vurderingspraksis i skolen.en_US
dc.description.abstractThe objective of this thesis is to compare assessment practices among experienced and novice physical education (PE) teachers in high school. The thesis is investigating the teachers’ subjective understanding of their own assessment practice, and what is their definition of a competent student in the discipline of PE. The thesis is also investigating what are the teachers’ methods to evaluate and further develop the competencies of the students. The results of the thesis are collected by six qualitative semi structured interviews, where three of the informants where experienced PE teachers and three where novice PE teachers. The interpretation of the results is performed considering relevant theory about assessment practice, assessment for learning, assessment literacy, assessment culture, public documents regarding assessment, and a selection of theory concerning the term assessment. In general, teachers have substantial freedom to individually choose methods and practices of assessment, which reflects the results of the thesis. The results demonstrate differences in what is defined by the teachers as a competent student in the discipline of PE. The experienced teachers appear to be more focused on athletic skills, for example top competencies in one specific discipline. The novice teachers in contrary, appear to be more focused on development. Their impression of a competent student is the ability to show effort, development, and teamwork. The experienced teachers also appear to keep a more “relaxed” assessment practice. They spend less time making notes after class and appear to trust more their own experiences concerning assessment of the student. The assessment practice of the novice teachers is more structured. They try to make notes to maintain a continuous overview of the development of the students. All teachers in the study reports that in their opinion, the schools dedicate very limited amount of time to work on the development of assessment practices and assessment competencies. All the teachers appear to follow the guidelines of the Ministry of Education concerning the use of tests in PE. And it seems to be consensus on the good dialogue with students founding the basis of a fair assessment. This thesis gives an overview of different topics that are crucial to create an equal assessment practice in school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectVurderingeren_US
dc.subjectVurderingspraksiseren_US
dc.subjectVurderingskompetanseren_US
dc.subjectVurderingskultureren_US
dc.subjectNyutdannede lærereen_US
dc.subjectErfarne kroppsøvingslærereen_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectAssessmentsen_US
dc.subjectAssessment practicesen_US
dc.subjectAssessment literacyen_US
dc.subjectAssessment culturesen_US
dc.subjectNovicesen_US
dc.subjectExperienced physical education teachersen_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.titleEn kvalitativ studie som sammenligner vurderingspraksiser mellom erfarne og nyutdannede kroppsøvingslærereen_US
dc.title.alternativeA qualitative study comparing assessment practices of experienced and novice physical education teachersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber109en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel