Opplæring i eksperimentelle og deskriptive funksjonelle analyser: En systematisk oversiktsartikkel og empirisk Studie
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787732Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkel 1 er en systematisk oversiktsartikkel om temaet opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser, trial-baserte funksjonelle analyser og deskriptive funksjonelle analyser til tjenesteytere, skolepersonell og studenter. Søket ble gjort i tre databaser, ERIC, PsycINFO og MEDLINE og etter gjennomgang av titler og sammendrag, fulltlesning og referanselister ble 32 artikler inkludert i denne oversiktsartikkelen. Opplæringsmetoder, utstyr som har blitt brukt og om opplæringen har ført til oppnåelse av mestringskriteriet satt i hver enkelt studie blir fremstilt. Resultatene viser at 28 av de inkluderte studiene hadde en god effekt ved at deltakere oppfylte mestringskriteriet til de ulike studiene. Begrensninger ved studien og forslag til fremtidig forskning og andre oversiktsartikler blir foreslått.
Artikkel 2 er en empirisk studie som vurderer læringseffekten av en Opplæringspakke i forhåndsinnspilt PowerPoint-presentasjon om deskriptive funksjonelle analyser og FAK-skjema til vernepleierstudenter. Avhengig variabel var både teoretiske ferdigheter og praktiske ferdigheter i form av utfylling av FAK-skjema, og dette ble målt i en Pre- Posttest design med Oppfølgingstest, samt tester etter del en og del to av Opplæringspakken. Resultatene viser økt mestringsprosent hos syv av åtte på Posttest. Det var også nedgang hos tre deltakere på oppfølgingstest, men økning for de fire andre. Resultatene, svakheter ved studier og forslag til fremtidig forskning på området drøftes.