Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigurjonsdottir, Sigridur
dc.contributor.authorAasnes, Linda Mari Krogsvold
dc.date.accessioned2021-10-05T10:52:00Z
dc.date.available2021-10-05T10:52:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787675
dc.description.abstractNasjonale føringer påvirker behovet for frivillighet i Norge. Mange frivillige organisasjoner har behov for flere frivillige, og det er viktig å finne effektfulle metoder for rekruttering. Det ble gjort et artikkelsøk på studier som undersøkte markedsføring som metode for å rekruttere frivillige. Søket resulterte i 15 artikler. Funnene antydet at markedsføring som formidler hvilke personlige fordeler man kan oppnå med å være frivillig har best effekt. Funnene viste også at demografiske forskjeller påvirker preferansene. Ut fra disse funnene ble det utviklet en studie delt i to deler. Del 1 bestod av en spørreundersøkelse, med deltakere fra to organisasjoner. Hensikten var å undersøke om frivillige har en høyere preferanse for markedsføring som fremhever personlige fordeler, og om preferansen har en sammenheng med alder. Del 2 testet funnene fra tidligere studier i en naturlig setting. Studien undersøkte om markedsføring som beskriver personlige fordeler har en sterkere effekt på atferden (melde seg som frivillig) enn markedsføring som beskriver samfunnsmessige fordeler. Det ble utviklet et eksperiment som testet effekt av de to ulike budskapene på atferd, med gruppedesign som utgangspunkt hvor effektenpå gruppen ble målt. Eksperimentet baserte seg på WOM og ble gjennomført på Facebook. Resultatene indikerer at det ikke kan trekkes en direkte slutning fra funn på internasjonal rekruttering av frivillige til rekruttering av frivillige i Norge, da funneneviser at norske frivillige i større grad har en altruistisk motivasjon. Det er behov for videre forskning for å kartlegge forsterkningsbetingelser for frivillighet i Norge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2021
dc.subjectFrivilligheten_US
dc.subjectAtferden_US
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.subjectRekrutteringen_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.titleHvordan kan markedsføring benyttes i rekruttering av frivillige? Rekruttering av frivillige med sitater om motivasjonsfaktorer i sosiale medieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel