Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvellestad, Randi Veiteberg
dc.contributor.advisorOmtveit, Bibbi
dc.contributor.authorVittersø, Jorid
dc.date.accessioned2021-06-30T07:55:39Z
dc.date.available2021-06-30T07:55:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762463
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har undervisning av perspektivtegning som overordnet tema. Undersøkelsen omhandler undervisningspraksis innen perspektivtegning på mellomtrinnet i den norske grunnskolen og ser dette i sammenheng med Ludvigsen-utvalgets syn på dybdelæring og den pågående revisjonen av Kunnskapsløftet. For å svare på dette har følgende problemstillinger blitt stilt: - Hvordan gjennomføres undervisning i perspektivtegning i kunst og håndverk på mellomtrinnet? - Hvordan tilrettelegge for en bedre forståelse av perspektivtegning for elevene? Avhandlingen plasserer seg innenfor et sosialkonstruktivistisk vitenskapteoretisk ståsted. Undersøkelsen anvender en kvalitativ forskningsmetode gjennom dybdeintervju med fire faglærere som underviser på mellomtrinnet. Resultatene fra undersøkelsen blir så sett i sammenheng med en sosiokulturell læringsteori, samt satt inn i en fagpolitisk kontekst gjennom Ludvigsen-utvalgets rapporter; NOU 2014:7 og NOU 2015:8. Resultatene fra undersøkelsen avdekker en undervisningspraksis som er sterkt styrt av maler og trinn-for-trinn-metoder, og dermed forankret innen den sosiokulturelle læringsteorien. Valget av fremgangsmetode kritiseres, da det ikke vies nok tid til repetisjon til at elevene tilegner seg ferdigheter innen perspektivtegning. Dette blir da drøftet opp mot Ludvigsen-utvalgets funn i sammenheng med dybdelæring og progresjon. Avhandlingens praktisk-estetiske arbeid tar utgangspunkt i informantenes mal og utforsker mulighetsrom og videreutvikling av perspektivtegning i forbindelse med dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2018
dc.subjectPerspektivtegningen_US
dc.subjectUndervisningspraksisen_US
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.titlePerspektivtegning i praksis: En kvalitativ undersøkelse av undervisningsmetoderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel