Eksamen i Kunst og håndverk? Holdninger, muligheter og utfordringer
Abstract
Denne masteravhandlingen fokuserer på en lokal gitt muntlig eksamen i Kunst og håndverk. Det ble gjennomført utprøvning våren 2018, og det vil være en utprøvning våren 2019. Eksamen er et tiltak som ble foreslått av Meld. St. 28 for å styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen, og Kunnskapsdepartementet sendte ut et oppdrag til Utdanningsdirektoratet for å iverksette utprøvingen. Som faglærer i Kunst og håndverk ser jeg viktigheten av en styrking av faget, og derfor ser denne avhandlingen på hva en eksamen kan gjøre for faget. Følgende forskningsspørsmål ble formulert:
Hvilke muligheter og utfordringer kan en eksamen gi i faget, og hvilke holdninger eksisterer hos lærere som underviser i Kunst og håndverk?
Gjennom kritisk realisme, som vitenskapelig ståsted og forskningsmetode, vil det i denne avhandlingen gis hypoteser for hvilke muligheter og utfordringer en slik eksamen kan ha. Det vil bli brukt både en kvantitativ spørreundersøkelse av lærere, som underviser i faget og to kvalitative intervjuer av fagpersoner innenfor skole- og utdanningssystemene for å innhente avhandlingens empiri. Lærernes holdninger og refleksjoner blir sett i sammenheng med intervjuene, skolepolitiske dokumenter, relevant teori og fagmiljøets holdninger og refleksjoner gjennom artikler, forskning og debatter.
Tendensene som kommer frem i denne avhandlingen er blant annet en uenighet hos lærere om hva en muntlig eksamen kan gjøre for faget, og hvilke muligheter og utfordringer en muntlig eksamen kan gi. Selv om mange av lærerne var positive til en innføring av eksamen, stilte mange kritiske spørsmål. Noen av spørsmålene fokuserte på `frykt` for teoretisering av faget, andre mente at eksamen var resultatorientert, og at den kreative prosessen blir nedprioritert. Når fagfeltet diskuterte muligheter og utfordringer ved en eksamen, trakk mange frem eksisterende problematikk. Noe av problematikken som blir trukket frem er fagkompetanse, rammefaktorer, prioritering og holdninger. Dette er faktorer som kan være nødvendig å løse uavhengig av en innføring av eksamen.
For at elevene skal få best mulig utgangspunkt for å gjennomføre en muntlig eksamen må rammefaktorer, som for eksempel verksted, materiale, verktøy og kompetente lærere være på plass. Samtidig må en eksamen i faget legge til rette for at elevene får vist sin kompetanse, og eksamen må bestå av en sentral praktisk del. I prosessen fremover må ord bli omgjort til handling, og det må iverksettes en reell plan for styrking av praktiske og estetiske fag