Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamton, Aase Marit T. Sørum
dc.contributor.authorKværnum, Hilde
dc.contributor.authorLindstrøm, Christine
dc.date.accessioned2021-06-24T12:23:10Z
dc.date.available2021-06-24T12:23:10Z
dc.date.created2021-02-19T19:33:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761160
dc.description.abstractNorsk skole har som mål å tilby tilfredsstillende læringsutbytte av ordinær tilpasset opplæring med et godt sosialt miljø for alle elever. Dette inkluderer elever med stort læringspotensial. Disse elevene har behov for tilpasset undervisning grunnet deres evne til å lære raskere og mestre abstrakt tenkning tidligere enn jevnaldrende elever. Formålet med denne studien er å belyse denne elevgruppens erfaringer fra et talentsenter innenfor realfag, for å forstå hvordan skolen kan tilpasse naturfagundervisningen bedre for elevgruppen. Samtlige av ni talentsentersamlinger for 7.–9. klassetrinn (N = 25) skoleåret 2017/18 ble observert, og spørreskjemaer med fokus på faglig læringsutbytte, undervisningsmetoder og sosial trivsel både på talentsenteret og skolen ble samlet inn. Studiens hovedfunn er at elevene trivdes omtrent like godt begge steder, men at de verdsatte høyere faglig nivå, mer praktisk arbeid og mer faglig fordypning på talentsenteret. Vi konkluderer med forslag om at lærere kan tilrettelegge bedre for elever med stort læringspotensial ved å tilby større faglige utfordringer, vie mer tid til dybdelæring og praktisk arbeid, og være ekstra oppmerksomme på denne elevgruppens skoletrivsel, og eventuelt tilrettelegge for at de kan treffe andre elever med stort læringspotensial. Disse anbefalingene samsvarer med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2020) og ligger innenfor rammene av ordinær undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan kan naturfagundervisningen tilrettelegges bedre for elever med stort læringspotensial?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1891934
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue1en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel