Sosial ulikhet i barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter
Jacobsen, Sigurd Eid; Andersen, Patrick Lie; Nordø, Åsta Dyrnes; Sletten, Mira Aaboen; Arnesen, Daniel
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2757585Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter er for barn og ungdom en viktig kilde til fellesskap, identitet og mestring. Det er imidlertid grunn til å tro at sosioøkonomiske forskjeller fortsetter å gjøre seg gjeldende i barn og unges deltakelse i slike aktiviteter. Kunnskap om dette er viktig for å forstå endringer i barn og unges oppvekstsvilkår i Norge. Denne rapporten belyser sosioøkonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse i organisert fritid og gir kunnskap om hvilke økonomiske og sosiale barrierer som hindrer deltakelse, og dessuten geografiske variasjoner i deltakelse og forskjeller i deltakelse mellom unge med minoritets- og majoritetsbakgrunn. Analysene i rapporten er basert på ungdataundersøkelser: nasjonale representative tverrsnitts- og tidsseriedata for ungdomsskole og videregående fra 2014 til 2019 og tilsvarende data for videregående for perioden 2017–2019. Participation in organized leisure activities is for children and youth an important source of community, identity and self-mastery. However, there is reason to believe that socio-economic differences continue to be reflected in the children and youth participation in such activities. Knowledge of this is important for understanding changes in children and young people's upbringing conditions in Norway. This report examines socio-economic differences in children and youths’ participation in organized leisure activities and to provide knowledge about the economic and social that hinders participation, as well as geographical variations in participation and differences in participation between youth with minority and majority backgrounds. The analyzes in the report are based on the Ungdata surveys: nationally representative cross-sectional and time series data for junior and senior high school from 2014 to 2019 and data for upper secondary school for the period 2017–2019.
Utgiver
Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor. Betydningen av sosioøkonomiske ressurser, geografi og landbakgrunn.Serie
Rapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor;Rapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor;2021:01