Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJegstad, Kirsti Marie
dc.contributor.authorRyen, Erik
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-06-02T09:32:20Z
dc.date.available2021-06-02T09:32:20Z
dc.date.created2020-10-26T15:49:31Z
dc.date.issued2020-10-26
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2020, 104 (3), 297-312).en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757342
dc.description.abstractI denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag og samfunnsfag etter LK20? Vi anvender en abduktiv tilnærming til analysen der vi i møte med empirien har brukt danningsteori, bærekraftdidaktikk og kunnskap om bærekraftig utvikling. Analysen viser at læreplanen gir et stort handlingsrom for å løfte frem bærekraftig utvikling, men at en snever tilnærming til begrepet og lite fokus på systemtenkning kan innebære risiko for at de ulike dimensjonene ikke blir sett i sammenheng.en_US
dc.description.abstractIn this article, we analyse the renewed Norwegian curriculum according to how the interdisciplinary topic sustainable development is presented in the school subjects natural sciences and social studies. We use an abductive approach where the analysis is influenced by theory on sustainable development and the German/Scandinavian tradition of Bildung-centred Didaktik. The analysis revealed that the curricula offer several opportunities to emphasize sustainable development. However, a narrow understanding of sustainable development and a limited focus on systems thinking may prevent the different dimensions of sustainability from being seen as connected.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectTverrfaglige temaeren_US
dc.subjectLæreplananalyseren_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectSustainable developmenten_US
dc.subjectCurriculum analysisen_US
dc.subjectNatural sciencesen_US
dc.subjectSocial studiesen_US
dc.titleBærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyseen_US
dc.title.alternativeSustainable development as an interdisciplinary topic in the Norwegian school subjects natural sciences and social studies – a curriculum analysisen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-07
dc.identifier.cristin1842409
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.volume104en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber297-312en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel