Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMohammad-Roe, Younas
dc.date.accessioned2021-05-20T13:27:38Z
dc.date.available2021-05-20T13:27:38Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755923
dc.description.abstractNorge er i dag et flerkulturelt land. Økt arbeidsinnvandring og flere familier på flukt stiller krav til økt kulturell kompetanse. Norges barnevern har blitt kritisert for ikke å være kultursensitive nok, og å mangle kulturell kompetanse. Kompetanse som både bevisstgjør egne fordommer, men også kunnskap om hvordan å hjelpe mennesker med annen kulturell bakgrunn enn seg selv, er svært viktig for å kunne sette inn rette hjelpetiltak i familier som trenger det. Oppgavens overordnede mål er å vurdere om pensum ved bachelorstudium i barnevern ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) bidrar til å gjøre studentene sine til kulturelle kulturnavigatører. Dette vurderes også i lys av dagens medievirkelighet, der det ofte tegnes et forenklet bilde av mennesker med minoritetsbakgrunn som ett ledd i en lang historie med ”oss” og ”dem” tenkning. I tillegg problematiseres kultur begrepet, da vanskeligheter med å definere dette begrepet presist, nettopp understreker kompleksiteten i problemstillingen. Til grunn for analysen ligger hermeneutisk forståelse, der forforståelsens viktighet for tekstanalyse står i sentrum. Teksten sees også i sammenheng med post-kolonialistisk tradisjon, der forenklinger av det som kan virke fremmed står sterkt. Interseksjonalitet blir også brukt som analytisk rammeverk for se på hvilken måte ulike sosial kategorier som kan samvirke og påvirke familienes leve- og livsvilkår er inkludert i pensum som er valgt av HiOA. Jeg har sett på pensumlitteraturen som er relevant for min oppgave, og som belyser aspekter ved kultur og arbeid med familier med minoritetsbakgrunn. Jeg har delt analysen min etter studieår og foretar nærlesning av tekstene. Analysen viser at HiOA i stor grad har gått bort i fra en statisk forståelse av kultur, der man forsøker å gi kompetanse knyttet opp mot spesifikke land eller religioner. I stedet problematiserer man kulturbegrepet, og ønsker at studentene skal få et bredere perspektiv på det å være minoritet, og å bevisstgjøre studentene på at etnisitet er kun én faktor av mange som utgjør menneskers identitet. HiOA gjør en god jobb i å hindre at studentene får bekreftet de stereotypiene som media til tider bygger oppunder. HiOA kan kanskje i enda større grad innta minoritetsperspektivet og utfordre studentene på vedtatte sannheter i egen kultur og i det å være majoritet med den makten det representerer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectPensumen_US
dc.subjectKulturnavigatøreren_US
dc.subjectMinoritetsbakgrunnen_US
dc.titleBarnevernspedagoger som kompetente kulturnavigatører: En analyse av pensum ved bachelorstudiet i barnevernen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel