Metodikk for atferdsendring på gruppenivå: ACT og PROSOCIAL som metode for atferdsendring
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2755377Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkel 1 er en teoretisk artikkel med hensikt om å forstå hvilke atferdsfenomener som gjør at Acceptance and Commitment Therapy and Training, fungerer som en effektiv metodikk for atferdsendring. Metoden baserer seg på å øke psykologisk fleksibilitet hos individer med hensikt om at individet møter sine omgivelser på en fleksibel måte, og kan respondere på sine omgivelser på en måte som er hensiktsmessig og tar individet mot sine verdier eller mål. Psykologisk fleksibilitet skapes gjennom seks prosesser: avklaring av verdier, å være tilstede i øyeblikket, å akseptere uten å bedømme, å ufarliggjøre, å se seg selv i kontekst, og å forplikte seg til handling. Artikkelen tar for seg atferdsfenomenene som gjør prosessene effektive.
Artikkel 2 er en empirisk studie med formål om å undersøke effektiviteten av Prosocial-metodikken som verktøy for atferdsendring i grupper. Metodikken har tre vitenskapelig forankringer: seleksjon på flere nivåer (multilevel selection: MLS), statsvitenskap, og kontekstuell atferdsvitenskap. Hensikten var å undersøke om metodikken økte effektivitet og samarbeid i grupper, for å kunne underbygge universaliteten og effektiviteten til Prosocial-metodikken. Studien kan anses som en feasibility-studie med tanke på at metodikken er lite utprøvd. Det kan derfor ha stor verdi å teste metodikken i en ny kontekst med to ulike grupper. Intervensjonen bestod av gjennomgang av ACT-matrisen i sammenheng med designprinsippene over to workshopdager. Gjennom ACT-matrisen opprettet gruppen kortsiktige handlingsmål som deltagerne mente økte og effektiviserte samarbeidet deres. For å undersøke effektivitet av metodikken ble det innhentet data av deltakerne gjennom workshopdagene, og oppfølgingsspørreskjema henholdsvis 30 og 60 dager etter intervensjonen.