Kan bruk av spillteknologi øke motivasjonen for egentrening av motoriske ferdigheter i fotball for jenter på idrettslinjen?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2754695Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien forsøker å kaste lys over hvorvidt bruk av spillteknologi kan øke motivasjonen for egentrening av motoriske/tekniske ferdigheter for jenter på toppidrett videregående 2 og videregående 3. Studien ble gjennomført i 3 faser. Første fase er en elektronisk spørreundersøkelse (spørreskjema) som sendes til VG2- og VG3-elever i de videregående skolene i Østfold som har toppidrett. Deltakelsen er frivillig og helt anonym. Andre fase er en lab-test hvor vi plukker ut 6 frivillige jenter (fra VG2 eller VG3) som har toppidrett fotball. I lab-testen vil elevene få utdelt en motion suite som registrerer samtlige kroppsbevegelser. Deltagerne skal deretter foreta et utvalg av tekniske øvelser som alle vil registreres via motionsuiten og overføres til en spillmotor (Unreal Engine fra Epic Games). Deltagerne vil deretter kunne se sin egen utøvelse av den tekniske øvelsen i spillmotoren og endre visningsvinkler og retninger helt fritt i spillmotoren eller sammenligne mot en rollekarakter som kan spilles av samtidig. Rollekarakteren er en tidligere toppseriespiller som har tilnærmelsesvis perfekt teknisk utførelse på de ulike tekniske ferdighetene. Fase 3 er et intervju som omhandler de samme temaene som i spørreundersøkelsen men gir deltaker mulighet til å utdype disse ytterligere. Det blir ikke samlet inn informasjon fra andre kilder enn fra intervjuet om deltakerne. Spørsmålene vil omhandle motivasjon for egenlæring innen valgt idrett sett i lys av spillvaner på fritiden. Utvalget i studien er for smalt for å kunne trekke statistiske valide konklusjoner om sammenhenger, men vi ser en positiv slutning for at vår tilnærming til bruk av spillmotor kan motivere til økt egentrening.