SIFO Notat: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 168
-
Forbrukerkompetanse 2006
(Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ... -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge -
Kjønn og kommersielle uttrykk
(Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ... -
Endring i butikkstruktur og handlemønster i norsk dagligvarehandel
(Prosjektnotat 1-2012, Notat, 2012)Antall dagligvarebutikker har gått ned fra år 2000 til 2010, men med noe svakere nedgang de siste årene. Antall kjøpesentre har økt, og kjøpesentrene har blitt større. Økningen i omsetning pr. kjøpesenter er i ferd med å ... -
Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje
(Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ... -
Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder?
(Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ... -
Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere
(Prosjektnotat 17-2012, Notat, 2012)Smarttelefonen har for alvor gjort sitt inntog i norske forbrukeres hverdag. I denne rapporten har vi primært tatt for oss tjenester/applikasjoner som lastes ned til smartmobilen og norske forbrukeres erfaringer med disse. ... -
Om matkultur...
(Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ... -
Forbrukernes rolle i lanseringen av økologisk melk
(Arbeidsnotat 5-2000, Notat, 2000)Dette er en case-studie av lanseringen av økologisk melk på det norske markedet. Studien er en del av prosjektet ”Forbrukerens rolle i miljøpolitiske suksesser”. En overordnet problemstilling for prosjektet er hvilken rolle ... -
Julegaver 2012
(Prosjektnotat 18-2012, Notat, 2012)Denne landsrepresentative undersøkelsen omhandler praksiser, holdninger og regler knyttet til julegavegiving anno 2012. Deler av materiale vil derfor bli sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 1992, 1998 og 2001. ... -
Innsamling og dokumentasjon av materialet i prosjektet: Fra rent til nyvasket
(Prosjektnotat 12-2003, Notat, 2003)Rapporten inngår i et arbeid mot en utstilling av to forskningsprosjekter om vask på Kvinnemuseet. Den innholder kartilegging av eksisterende materiale, samt oversikt over nytt innsamlet materialet som er egnet til ... -
Prispåslag for meierivarer 1983 -1999
(Arbeidsnotat 12-2000, Notat, 2000)Dette notatet om marginberegninger på meierivarer er en del av prosjektet marginundersøkelser for jordbruksbaserte matvarer. Delprosjektet har som hovedformål å kartlegge prisstrukturen i distribusjonskanalen fra produsent ... -
Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser
(Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ... -
Kundesentre og “inhouse”
(Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ... -
Noen reklamer ergrer mer enn andre
(Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ... -
Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer
(Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ... -
Menn og mat
(Prosjektnotat 1-2004, Notat, 2004)Nummer: 1-2004 Moderne spising beskrives som komplekst. Studier har i hovedsak vært basert på kvinners svar og man vet mindre om hvordan menn opplever mat og spising. Målet for denne studien er å beskrive menns ... -
Bruk av smarttelefon og nettbrett i den norske befolkningen
(Prosjektnotat 2-2014, Notat, 2014)Smarttelefoner og nettbrett har befestet seg som hverdagsverktøy i den norske befolkningen. I denne rapporten ser vi på tilgang til smarttelefon og app’er som lastes ned, og på spørsmål knyttet til mobilen som betalingskanal. ... -
En intuitiv innføring i logistisk metode
(Arbeidsnotat 8-2000, Notat, 2000)I dette notatet tar jeg opp en meget vesentlig forutsetning for ordinær regresjon, nemlig at den avhengige variabelen i prinsippet må være metrisk eller kvantitativ, dvs. enten på intervall- eller forholdstallsnivå. ... -
Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo
(Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)Nummer: 11-2004