Forbruksforskningsinstituttet (SIFO): Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 567
-
Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ... -
Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020
(SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ... -
Want Not, Waste Not: Preliminary findings
(SIFO notat;2-2023, Report, 2023)This project note presents preliminary findings from a PhD project looking into textile waste from Norwegian households. 28 households collected textiles that they would have otherwise discarded for a period of six months. ... -
Årvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomien
(SIFO-rapport;10-2022, Report, 2022)Bakgrunnen for dette prosjektet er den omfattende sporingen, innsamlingen og kommersielle bruken av forbrukerdata i dagens digitale samfunn, et fenomen omtalt som overvåkningsøkonomien. I rapporten har vi tatt utgangspunkt ... -
Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse
(SIFO-rapport;9-2022, Report, 2022)Denne rapporten ser nærmere på barn og unges digitale (forbruker)kompetanse, og hvordan barns digitale oppvekst kan bli så trygg som mulig. Hovedproblemstillingen tar utgangspunkt i de unges erfaringer på ulike digitale ... -
Uførhet – også et økonomisk uføre? Økonomisk trygghet i dyrtiden for uføre og hushold med ekstra daglige utgifter på grunn av funksjonshemming eller alvorlig sykdom
(SIFO notat;1-2023, Report, 2023)De som er mest berørt av dyrtiden er hushold hvor hovedpersonen eller partneren lever på 100 prosent uføretrygd, og enheter hvor man har ekstra daglige utgifter knyttet til funksjonshemming eller alvorlig sykdom. Mottakere ... -
Predicting Psychological Distress During the COVID-19 Pandemic: Do Socioeconomic Factors Matter?
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Skinny as a bird: Design fiction as a vehicle for reflecting on food futures
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Exploring creative pedagogies for research methods: Reflections from a workshop series
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Methodological reflections on curating an artistic event with African youth in a Norwegian city
(Qualitative Research;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, we remember experiences of our participation in an artistic event for youth of African descent in a Norwegian city to reflect on the potential of arts-based methods for exploring migrant and diasporic youth ... -
Reducing Plastic in Consumer Goods: Opportunities for Coarser Wool
(Fibers;Volume 11 / Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2023)Production and use of plastic products have drastically increased during the past decades and their environmental impacts are increasingly spotlighted. At the same time, coarse wool, a by-product of meat and dairy production, ... -
European food quality schemes in everyday food consumption: An exploration of sayings and doings through pragmatic regimes of engagement
(Journal of Rural Studies;Volume 95, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-29)While European consumers generally support the principles underpinning Food Quality Schemes (FQS) sales of certified products remain modest. This phenomenon is known as ‘attitude-behaviour gap’ and considerable scholarly ... -
Framing scenario thinking in a mode of futures by design inquiry
(Proceedings of DRS;DRS2022: Bilbao, Conference object, 2022)In Transdisciplinary Design inquiry, the conceptual and ideational need to be clarified when relational and qualitative methodologies are enacted. This is crucial concerning complex, emergent, and urgent matters of climate ... -
Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet
(SIFO-rapport;13-2022, Report, 2022)Norge og Europa har i 2022 opplevd en energikrise som har medført at kostnadene for strøm har økt betraktelig for norske husholdninger. Det er usikkert hvor lenge denne ustabiliteten med de medfølgende høye priser på strøm ... -
Who you know: The classed structure of social capital
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article focuses on the social structuring of social capital, understood as resources embedded in social networks. The analysis integrates key theoretical–methodological insights from two distinct approaches concerned ... -
Dietary behaviour and physical activity policies in Europe: learnings from the Policy Evaluation Network (PEN)
(European Journal of Public Health;Volum 32, Supplement 4, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-04)The European Policy Evaluation Network (PEN), initiated in autumn 2018, aimed at advancing the evidence base for public policies impacting dietary behaviour, physical activity and sedentary behaviours in Europe. This is ... -
Your privacy for a discount? Exploring the willingness to share personal data for personalized offers
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Consumer behavior in the circular economy: Developing a product-centric framework
(Journal of Cleaner Production;Volume 384, 15 January 2023, 135568, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-15)The operationalization of circular economy (CE) strategies requires consumer involvement in the acquisition, use, and disposal of products and services. However, encouraging sustainable consumption patterns and CE-oriented ... -
The Importance of Consumer Authorities for the Production and Maintenance of Trust and Social Capital in Consumer Markets
(Journal of Consumer Policy;Volume 45, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-07-04)Trust is a valuable resource that varies between countries. This paper suggests that consumers’ trust in retailers and service providers, facilitating interactions and transactions between sellers and buyers in impersonal ... -
Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction
(Peer reviewed; Journal article, 2022)