Opplæring i å Følge Beskjeder i Barnehagen hos et Barn med Autisme ved «Errorless Compliance Training»
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9951Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Kløfta, Nikolaiasen, Eldevik SE. Opplæring i å Følge Beskjeder i Barnehagen hos et Barn med Autisme ved «Errorless Compliance Training». Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2020;47:33-46Sammendrag
Barn med autisme har ofte utfordringer med å følge enkle beskjeder i hverdagen. I samarbeid med foreldre og barnehagen ønsket vi å lære et barn med autisme å følge beskjeder. Vi baserte det på «Errorless Compliance Training». Seks instruksjoner ble delt i 3 nivåer basert på hvor ofte barnet fulgte instruksjonene i baseline. Vi startet å trene to instruksjoner i nivå 1 som var instruksjoner barnet fulgte i 75-100% av tiden. Deretter gikk vi over til nivå to som var to instruksjoner som barnet fulgte 50-75% av tiden, og til slutt to instruksjoner barnet kun fulgte 25-50 % av tiden. Resultatet viste at barnet fulgte 6 av 6 instruksjoner ved test etter treningsperioden. Tre av seks instruksjoner ble fulgt også når en annen person ga dem, mens alle instruksjonene ble fulgt i andre omgivelser. Kombinasjonen av «Errorless Compliance training» og tegnøkonomi ser ut til å være en lovende prosedyre for å lære å følge beskjeder for barn med autisme. Prosedyren fremstår som lett gjennomførbar og en sosialt akseptabel måte å etablere det å følge beskjeder. Children with autism often face challenges with following simple instructions in daily life. In collaboration with parents and preschool staff we wanted to teach a child with autism to follow instructions. We based it on “Errorless Compliance Training”. Six instructions were divided into 3 levels based on how often the child followed the instructions in baseline. We started teaching two instructions in level one, which was instructions the child followed 75-100% of the time. Then we went to level two which was two instructions that the child followed 50-75% of the time, and finally level threw, which was two instructions the child only followed 25-50% of the time. Our results showed that the child followed 6 of 6 instructions in the test after teaching. Three out of six instructions were also followed when another person gave them, while all instructions were followed across different settings. The combination of "Errorless Compliance training" and token-economy appears to be a promising procedure for teaching children with autism to follow instructions. The procedure appears to be an easily implemented and a socially acceptable way of establishing the instruction following.