Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9533Utgivelsesdato
2020-09-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lundh L.L. Personvernregler og forskningsetikk:Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning?. Norsk Antropologisk Tidsskrift. 2020;31(3):177-190 https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2020-03-03Sammendrag
Artikkelen er basert på erfaringer med datagenerering under arbeid med PhD. Nye retningslinjer for personvern trådte i kraft i løpet av perioden, knyttet til EUs datadirektiv fra 2018. De nye retningslinjene fikk innvirkning på arbeidet. Med referanser til litteratur fra norske antropologer som drøfter liknende problemstillinger, argumenterer jeg for at de nye retningslinjene ytterligere forsterker tendensen til at forskning basert på etnografisk metode margi- naliseres, mens forskningsdata i økende grad tuftes på et naturvitenskapelig kunnskapssyn. Jeg stiller spørsmålet hvilken kunnskap vi går glipp av innen skoleforskning, dersom deltakende observasjon basert på lang tid i feltet ikke lenger blir mulig. Videre argumenterer jeg for at dokumentasjonskravet knyttet til personvernregulativet kan komme i konflikt med overordnede forskningsetiske regler om ikke å forvolde skade på dem man forsker med. The article draws on experiences from generating data for a PhD. During the period of fieldwork in a Norwegian school, new regulations based on EU’s General Data Protection Regulations (GDPR) were implemented. With refer- ence to similar experiences from various Norwegian anthropologists, the article argues that the new regulations mar- ginalise ethnographic work even further. I suggest that an overall positivistic notion of research data might lie behind this, and I argue that a consequence could be that we simultaneously lose ways to perceive and understand silent knowledge and backstage knowledge. Furthermore, I argue that, in some cases, fulfilling the demand for documen- tation might inflict harm on people whom the regulations are intended to protect.